De radiomaker van Londen

Ik las eerder ‘De boekhandel van het verzet’ van de hand van Sarah Sundin en dit boek viel heel erg in de smaak. Dus toen ik zag dat er een nieuw oorlogsboek van Sundin verscheen was ik meteen nieuwsgierig.

Aleida, haar man en drie jarig zoontje Theo slaan op de vlucht als de Duitsers Nederland binnenvallen. Dit is anders als Aleida het zich bedacht had. Als ze dan ook nog gescheiden wordt van haar drie jarig zoontje, is ze vastbesloten hem terug te vinden. In Engeland aangekomen begint ze een wanhopige zoektocht, waarbij ze in contact komt met de radiocorrespondent Hugh. Hugh onderzoekt de moord op zijn oom. Gaandeweg komen ze steeds nader tot elkaar maar wordt ook het gevaar steeds groter.

Meteen in het begin slaat het gezin op de vlucht en dit loopt meteen heel anders dan verwacht en ik kon niet anders dan meevoelen met Aleida. Sundin weet dit op een levendige en beeldende manier te omschrijven waardoor ik de scènes echt voor me zag. Ik heb Aleida meteen in mijn hart gesloten en de hoop dat het goed komt. Of dat ook werkelijk zo is moeten we uiteraard nog een tijd op wachten. Sundin heeft een aantal fijne personages neer weten te zetten die geloofwaardig en levensecht op mij overkomen. Ook enkele personages die mijn irritatie opwekken, en dat vind ik persoonlijk altijd erg fijn.

In het begin van het verhaal heb je twee verschillende verhaallijnen. Aan de ene kant die van Aleida, aan de andere kant die van Hugh, die erg mooi samen komen. Ik kon vooral ook de spannende verhaallijn van de moorden waarderen en dit gaf het verhaal wat extra body. Waar de zoektocht naar de moorden extra spanning toevoegt, voegen bepaalde beslissingen van Aleida extra gevoel toe aan het verhaal waardoor je haar nog meer in je hart sluit.

De radiomaker van Londen is een mooie historische roman met een spannende touch. Het is een verhaal die je een mooi inkijkje geeft in het leven tijdens de tweede wereldoorlog in Londen. Als je van oorlogsromans houdt is dit een boek wat je zeker wilt oppakken.

Dit boek ontvingen wij van Kok Boekencentrum. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes