Heerlijke leesuurtjes

Het is 1880. Una Kelly leeft in de sloppenwijken van New York. Om te overleven heeft Una haar vaste plekken om te zakkenrollen. Ze is niet vies van een leugen en één van haar regels is dat ze zichzelf altijd op de eerste plek zet. Het is ieder voor zich en er is geen ruimte voor eerlijkheid of medelijden met anderen. Ze heeft geleerd dat als er problemen zijn ze geen hulp hoeft te verwachten en het zelf op moet lossen.

Wanneer Una manchetknopen wil verkopen blijkt de opkoper net vermoord. De toegesnelde agenten beschuldigen haar van moord. Ze moet al haar straatvaardigheden toepassen om te ontsnappen want lijdzaam afwachten kan ze niet. De plek waar ze dan naartoe gestuurd wordt is erger dan de dood. Haar vaardigheden om te liegen bezorgen haar een plek op de prestigieuze verpleegstersopleiding van Bellevue. Door deze opleiding heeft ze een bed om te slapen en om zich te verstoppen voor de wet. Ze is echt niet van plan haar best te doen om verpleegster te worden. Zolang ze maar niet van de opleiding gegooid wordt. Echter gaandeweg merkt ze dat het wellicht toch iets voor haar is en ze wordt langzaam aan zachter. Als Una vermoedt dat er een moordenaar op Bellevue rondwaart is ze vastbesloten deze te ontmaskeren zodat er niet nog meer slachtoffers vallen.

Una is als een geloofwaardig persoon neergezet. Ze is gehard door de straat en vastbesloten alles in haar eigen voordeel te doen. Maar gaandeweg het verhaal merk je dat ze steeds toegankelijker wordt en ook mensen eindelijk dichterbij durft te laten. Hierdoor leer je een andere kant van Una kennen.

Je merkt dat Skenandore weet waar ze over schrijft. Ze heeft kennis van verpleging maar ze heeft zich ook grondig verdiept in de zorg rond 1880. Maar niet alleen de zorg, maar ook de vrouwenhaat. De artsen die vrouwen niet slim genoeg vinden om hun patiënten te verplegen en hier degenererend mee omgaan. Maar ook de nieuwere generatie artsen zoals dokter Westervelt is geloofwaardig neergezet. Die voor nieuwe methodes wil gaan maar tegengewerkt wordt door de hoofdarts.

Het is een geloofwaardig verhaal waarin historische fictie, medische fictie en een misdaadroman naadloos samen gaan en zorgen voor heel wat plezierige leesuurtjes.

Dit boek ontvingen wij van Kok Boekencentrum. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes