De verdwijning

Fien en haar man Fedde runnen een chique hotel in Amsterdam. Ze worden regelmatig geboekt voor exclusieve fotoshoots. Eén van de modellen overnacht in het hotel en wordt de volgende ochtend dood in haar kamer aangetroffen. Wie heeft haar dood op het geweten? Is het de beroemde fotograaf die zijn handen niet thuis kan houden of was het toch iemand van het personeel? Iedereen lijkt verdacht. Dan verdwijnt er ook nog een Amerikaanse gast en is de chaos compleet. Ondanks het politie-onderzoek besluit Fien zelf op onderzoek uit te gaan. Fien komt achter een duister geheim dat al sinds de tweede wereldoorlog bestaat.

Wat ik erg leuk vind, is dat Kiki van Dijk tegenwoordig ook vaak een historische verhaallijn toevoegt. Dit zorgt voor meer diepgang en trekt denk ik ook weer andere lezers aan. De ene verhaallijn lijkt in eerste instantie niks met de andere te maken hebben, maar dat maakt mij juist extra nieuwsgierig en zorgt er voor dat ik door wil blijven lezen.

Het is geen thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar die verwachting had ik ook niet. Kiki legt de focus meer op de onderlinge connecties en het gruwelijke oorlogsverleden wat zich in Amsterdam afgespeeld heeft en wat zelfs tot op de dag van vandaag nog doorwerkt.

De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je een goed beeld van ze krijgt. Wel zette ik mijn vraagtekens bij Fedde, en de verhaallijn rondom hem (ik wil niet in detail treden om geen spoilers weg te geven, als je het boek gelezen hebt snap je wat ik bedoel), want ik vraag me af of dit niet ook naar het hotel zou leiden, aangezien het een chique en bekend hotel is. Maar dat is een klein detail waar ik gelukkig makkelijk over heen kon stappen. Ik vond het weer een heerlijk verhaal die mij echt in zijn greep hield. En de ontknoping zorgde ervoor dat alle puzzelstukjes mooi in elkaar pasten.

Dit boek ontvingen wij van Xander uitgevers. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes