De zussen achter de muur

Veronique las ‘De zussen achter de muur’ geschreven door Mandy Robotham.

Haar mening lees je hieronder. ⬇️

Ik wist zelf niet veel van de geschiedenis van Berlijn. Natuurlijk wist ik dat hij er geweest is en in ‘89 afgebroken is. Uiteraard is ook bekend dat het regime in Oost-Berlijn heel ander was als in het westen. Dus ik was erg benieuwd naar dit verhaal. Robotham heeft een meeslepend verhaal geschreven waarbij de verschillen tussen oost en west heel duidelijk worden.

Als Karin besluit om in Oost-Berlijn op stap te gaan is er nog niks aan de hand. De volgende dag krijgt haar familie te horen dat ze met spoed opgenomen is in het ziekenhuis. Ondertussen wordt ook de Berlijnse muur opgetrokken en is reizen tussen Oost en West-Berlijn niet meer mogelijk. Hierdoor zit Karin in het Oosten vast en zal ze noodgedwongen daar haar leven op moeten bouwen. Ze wordt zelfs verliefd.

Karin en haar tweelingzus Jutta hebben jarenlang geen contact, maar dan vindt Jutta een doorgang naar het Oosten. Volgt Karin Jutta terug naar het Westen?

Je merkt dat Robotham gedegen onderzoek gedaan heeft en ook heel wat historische feiten in haar verhaal verwerkt heeft, waardoor het verhaal al snel geloofwaardig wordt. Ook de inventiviteit van vooral Jutta wordt op een geloofwaardige manier neergezet. Tijdens het lezen merkte ik dat ik zelf een gevoel van onmacht had en sterk met Jutta en Karin meeleefde. De keuzes die ze moesten maken waarbij ze ook altijd in het belang van hun geliefden moesten denken.

Dit verhaal geeft een duidelijk beeld hoe sterk de liefde tussen zussen kan zijn en hoe ze dingen opofferen voor het geluk van de ander. Een verhaal wat je in zijn greep houdt.

Dit boek ontvingen wij van uitgeverij Boekerij. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes