Heerlijke whodunnit

Van Elvin Post had ik tot nog toe alleen jeugdboeken gelezen, maar toen ik de korte inhoud van ‘Een aardig meisje’ las, was ik meteen nieuwsgierig.

Over Megan Smit wordt altijd gezegd dat ze een aardig meisje is, ondanks dat het leven haar niet altijd gunstig gezind is. Ze verliest haar vader al op jonge leeftijd, waar ze nog altijd een schuldgevoel over heeft, ze heeft een moeizame relatie met haar moeder en broer en ze heeft uiteindelijk haar relatie met haar agressieve ex verbroken. Ze heeft een appartement gekocht om zo een nieuwe start te maken. Dit lijkt haar aanvankelijk ook te lukken, maar in het complex broeit er vanalles. Dan wordt de buurman van Megan ook nog vermoord, en hij is bij niemand geliefd. De vraag is nu vooral wie heeft hem vermoord, want iedereen in het complex heeft hier wel een rede voor.

Het verhaal begint met een proloog waarbij iemand aan zijn einde komt. Dit maakt me meteen nieuwsgierig en ik sla snel de bladzijde om.

Dan springen we naar de melding en dat is het moment dat de buurman dood in het trappenhuis ligt. Gedurende het verhaal wisselen we regelmatig qua tijd maar het verhaal wordt ook vanuit meerdere personages vertelt. Dit vind ik soms wel eens verwarrend echter Elvin Post weet dit op een goede manier over te brengen en zorgt er daarnaast voor dat de personages ook nog voldoende diepgang hebben. Het is geen thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar wel een waar je continue wilt blijven meepuzzelen, want één ding is voor mij al snel duidelijk: het aangereikte scenario is te eenvoudig. En dat blijkt ook zo te zijn. Het zit allemaal veel beter in elkaar.

Post heeft een vlotte pen en daarom is het lastig om het boek aan de kant te leggen. Ik wil weten hoe het nu precies in elkaar zit en of mijn vermoedens blijken te kloppen. Dit blijkt inderdaad het geval. Dit was mijn eerste thriller van Post maar zeer zeker niet de laatste.

Dit boek ontvingen wij van Ambo Anthos. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes