Zet de gebakjes maar klaar

De cover sprak mij meteen aan, dus ik heb gelijk de achterflap gelezen en werd enthousiast. Het boek heeft twee verhaallijnen. Aan de ene kant lezen we de verhaallijn van Lisette, die zich afspeelt in Parijs in 1870. De andere verhaallijn is het verhaal van Micheline. Het is lange tijd niet geheel duidelijk wat de verhaallijnen met elkaar te maken hebben maar gaandeweg het verhaal wordt wel steeds duidelijker hoe de verhouding is.

Ik las begin dit jaar al haar boek ‘De school voor perfecte bruiden’ en toen vond ik vooral de vlotte schrijfstijl erg fijn. Toen ik in dit boek begon, viel mij de vlotte schrijfstijl meteen weer op. Ik werd snel het verhaal ingezogen.

Runyan heeft zich echt verdiept in de geschiedenis en hierdoor komt het verhaal ook levensecht op mij over. Over de oorlog van de Pruisen weet ik zelf niet zo veel dus dit vond ik wel erg interessant om te lezen. De verhaallijn van Micheline speelt zich net na de tweede wereldoorlog af en je leest over de problemen die de hoofdpersonen ervaren in deze periode na de oorlog.

Runyan heeft diepgang in het verhaal gebracht door gebeurtenissen in het verhaal te brengen. Zo lezen we in de verhaallijn van Lisette over de verschillende klassen en de verhouding tussen de elite en het gewone volk. In de verhaallijn van Micheline lezen we over de ontberingen die ze moet doorstaan, aangezien ze beide ouders verloren heeft tijdens de oorlog. En hierdoor heeft zij de zorg voor haar twee zusjes met alle problemen die daar bij komen kijken.

Tussen de twee verhaallijnen krijg je ook een aantal recepten te lezen en dit zorgt er voor dat ik tijdens het lezen echt zin in deze recepten krijg.

Het is een meeslepende en prachtige roman die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Runyan omschrijft de omgeving en de levens uitgebreid en dit voegt echt iets toe aan het verhaal.

Dit boek ontvingen wij van uitgeverij De Fontein. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes