Een mooie dood

Harm van Gast is samen met zijn Imane dolgelukkig en samen runnen ze café Zwig in Amsterdam. Maar dan vindt hij Imane op een nacht dood in het café. De deur staat open. De politie verdenkt al vrij snel Harm van de moord op Imane, maar hij is onschuldig. Hij besluit dat hij zelf op onderzoek moet gaan wil hij de dader achterhalen. Hij komt in een vreemde wereld terecht. Kan hij achterhalen wat er aan de hand is?

Nadat ik eerder de boeken uit de Repair-Club serie gelezen had was ik ook erg benieuwd naar dit losstaande verhaal van Den Tex. Kan hij mij wederom overtuigen?

Het verhaal komt rustig op gang. We lezen het verhaal vanuit Harm en hierdoor lees je vooral ook zijn gedachten en kruip je eigenlijk een beetje in zijn hoofd. Harm is dan ook heel goed uitgewerkt. De andere personages hebben net genoeg body om het verhaal te ondersteunen, maar daar komt minder gevoel bij kijken. Het zijn wel stuk voor stuk bijzondere figuren. Waarbij ik me een beetje ga afvragen in wat voor een wereld Harm leeft.

Harm heeft een bierviltje met de tekst “Ik heb het” gevonden. Hij besluit op zoek te gaan naar “het”, al heeft hij geen idee wat “het” is.

Het verhaal is met veel vaart geschreven. Dit is echt de unieke schrijfstijl van Den Tex. In het begin had ik vooral het gevoel alsof ik een psychologische roman aan het lezen was. De liefde die Harm voor Imane voelt komt levensecht over en ook het gevoel van gemis en verdriet weet Den Tex goed te omschrijven.

Op het moment dat Harm zelf op onderzoek uit gaat wordt het verhaal spannender maar ook vreemder. De beschreven wereld komt op mij soms wat onrealistisch over, echter tegenwoordig gebeuren er zoveel gekke dingen dat het toch geloofwaardig op mij overkomt. Je leest in het nieuws tegenwoordig ook de gekste dingen. Dit is wel een heel ander verhaal dan de Repair-club serie, maar ondanks dat heb ik het verhaal met enthousiasme gelezen.

Zoals velen weten luister ik tijdens het lezen als er een luisterboek beschikbaar is.
Het luisterboek is ingesproken door Charles den Tex zelf wat ik altijd een pluspunt vind. De auteur weet hoe hij de zinnen bedoelt en spreekt ze dus ook op die manier uit. Dit geeft het verhaal echt iets extra’s.

Dit boek ontvingen wij van HarperCollins. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes