Heerlijke humor afgewisseld met serieuze onderwerpen die raken

Ik las eerder al ‘Het kan ook nooit normaal’ van de hand van Lieke. En daar was ik al erg van onder de indruk. Dus ik was erg benieuwd naar dit nieuwe boek en ik kan zeggen ik heb weer genoten van de verhalen.

Als kind wilde ik altijd politieagent worden en dit beroep vind ik nog steeds interessant. Zo kijken we hier thuis ook altijd het programma van Ewout waar hij steeds in een andere stad meeloopt met de politie. Zo heb ik ook voor het eerst kennis gemaakt met Lieke en haar taken bij de Amsterdamse politie.

Wat meteen weer opvalt in dit boek is de combinatie van humor die Lieke dagelijks in haar werk heeft, maar ook de serieuze gebeurtenissen waar ze heel open over is en waar ze het belang van de politie ook duidelijk laat zien. Zo praat ze over lijkvindingen, diefstallen en de mentale gezondheid van mensen waardoor de politie vaak bezig is met zaken die eigenlijk eerder bij de GGZ-instellingen horen. Het wordt al snel duidelijk: een dag bij de politie is nooit hetzelfde.

Lieke staat ook een aantal keer stil bij suïcide en is hier zeer duidelijk over. Het taboe hierover moet doorbroken worden en ze vindt dat hier echt over gepraat moet worden. Hier ben ik het mee eens.

Maar Lieke geeft ook een kijkje in haar eigen leven. Zo zit ze logischerwijs toch wel in de rats over de diagnose niet aangeboren hersenletsel doordat ze in haar werk mishandelt is en hier helaas de gevolgen van moet dragen en zelfs aanpassingen aan haar werk moet doen door dit niet aangeboren hersenletsel.

Het is een mooi inkijkje in het werk van Lieke, en door de heftige gebeurtenissen afgewisseld met humor vlieg je door het boek.

Het luisterboek is ook door Lieke zelf ingesproken en dat vind ik persoonlijk echt een pluspunt. Het maakt het verhaal nog wat persoonlijker.

Dit boek ontvingen wij van HarperCollins Holland. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes