Huisgenoten

Het verhaal begint met een spannende proloog waarbij een moordenaar meteen de aandacht opeist. Hierna blijkt dat hij bezig was met de moord op een jonge studente. Hij hangt haar op aan de vlaggenmast van de Leidse studentenverenigingen Minerva. De politie staat voor een raadsel en om meer connectie met de studenten te krijgen wordt pas afgestudeerde criminoloog Jackie Laurijssen ingeschakeld.

Laurijssen kan al snel een link leggen met een vermissing die in 1989 plaatsvond. Ze komt steeds meer te weten, maar wordt van allerlei kanten tegengewerkt. De bedreigingen worden steeds serieuzer tot ze zelfs van de weg gereden wordt.

Met de proloog zit de spanning er meteen goed in. Het verhaal is in de derde persoon geschreven en normaal merk ik dat ik dat wat afstandelijker vindt maar dit is bij dit verhaal echt niet het geval.

Je maakt enkele sprongen terug in de tijd wat er voor zorgt dat je meer te weten komt over wat er destijds gebeurd is, want dat is in het begin nog onduidelijk. Er beginnen steeds meer puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Je begint ook steeds meer de link tussen de verschillende moorden te zien, want de moord uit de proloog is beslist niet de enige moord en Vanström weet, door de verschillende moorden, de spanning goed op te bouwen.

Ik had wel een vermoeden in welke hoek ik de dader moest zoeken maar kon er niet precies de vinger opleggen. Tot het einde toe blijft dit ongewis, maar als het duidelijk wordt kan ik eigenlijk alleen maar sympathie voor de dader hebben en dat vind ik sowieso knap als een auteur dat lukt vooral bij de gruwelijke daden die diegene gepleegd heeft.

De personages zijn voldoende diep uitgewerkt en ik ben benieuwd naar het vervolg, want dit is het eerste deel uit een serie en ik ben heel erg benieuwd hoe deze serie verder gaat, vooral ook vanwege de omstandigheden rondom Jackie.

Dit was mijn eerste kennismaking met Vanström, maar één ding is zeker… ik ga beslist meer lezen van deze auteur.

Dit boek ontvingen wij van HarperCollins. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes