Mooie kennismaking

Dit was voor mij de eerste kennismaking met Melissa Wiesner. Het was voor mij een totaal onbekende auteur. Soms wil ik eens een uitstapje maken naar een boek wat niet meteen aansluit bij wat ik normaal lees maar waarbij me de flaptekst wel aanspreekt. Dit was met dit boek het geval en wat heb ik genoten van het verhaal.

In de proloog leren we de hoofdpersonen Anna en Gabe kennen. Anna is 16 en heeft twee banen om haar hoofd boven water te houden. Ze heeft het nooit over haar thuis. Gabe is 21, komt uit een welgestelde familie, en is arrogant. Voor een groot project worden ze gekoppeld en moeten ze noodgedwongen samen werken. Tijdens het samenwerken blijkt dat ze het veel beter met elkaar kunnen vinden als gedacht en Anna wordt liefdevol opgenomen in het gezin van Gabe. Anna weigert echter iets over haar privéleven los te laten. Tot Gabe voor haar in de bres springt en er scheurtjes in haar zorgvuldig opgebouwd muurtje komen. Gabe merkt dat er meer aan de hand is en uiteindelijk slaat Anna op de vlucht.

De proloog zorgt ervoor dat je meteen in het verhaal komt en ik had ook meteen een fijn gevoel bij beide hoofdpersonen, ondanks dat ze verschillen als dag en nacht. Wiesner heeft een aangename schrijfstijl. Ze schrijft filmisch en ik zag de verschillende scènes zo voor me. Ook het gevoel wat heerst weet ze perfect op mij over te brengen en hierdoor kan ik me ook goed in de personages verplaatsen. De vriendschap die tussen Gabe en Anna groeit heeft ze geloofwaardig neergezet.

Soms vond ik de sprongen in de tijd aan de grote kant en had ik liever wat meer over de tussenliggende periode gelezen, echter toch blijft het verhaal geloofwaardig en mis je geen essentiële stukken, ondanks dat er soms een aantal jaar tussen zit.

Het verhaal tipt ook heftige onderwerpen aan als armoede, gemis van familie, ijdele hoop, vertrouwen en liefde. Maar toch wordt het verhaal nergens zwaarmoedig en blijft het verhaal voldoende luchtig. Ik lees normaal voornamelijk thrillers en feelgood maar ik weet zeker dat ik vaker een boek van Wiesner op zal pakken.

Dit boek ontvingen wij van Boekerij. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes