Wow! Onder de indruk

We werden verrast door Ambo Anthos met een gesigneerd exemplaar van Liften naar de hemel. Ik kende de auteur niet, maar wilde het boek wel een kans geven. Het boek vertelt het verhaal van de zestienjarige Quintin die na een turbulente jeugd het liefst opnieuw wil beginnen op een plek waar niemand hem kent. Via de kerk krijgt hij de mogelijkheid om naar Canada te gaan om daar zijn leven op te pakken. De vlucht loopt voorspoedig. In Canada komt hij bij de familie Decker terecht, een zwaar religieus gezin met zeven kinderen. Het wordt al snel duidelijk dat Quintin het ook hier niet makkelijk zal krijgen. Alleen de kleine Ruth weet hem regelmatig te vertederen. Al snel blijkt dat hij niet naar school mag maar door de week naar een boer gestuurd wordt. Deze boer is net zo religieus als meneer Decker en is ontzettend wreed. Hij laat Quintin onnoemelijk hard werken. Gelukkig heeft Quintin een vriend gevonden in Mike. Hem ziet hij in de weekenden en samen maken ze veel plezier.

Het is alsof je naast Quintin staat en met hem meeleeft. Ik hield net als Quintin van stier Drum en van de kleine Ruth. Zij bracht regelmatig een glimlach op mijn gezicht. Paleaux heeft een beeldende schrijfstijl waardoor ik me tijdens het lezen in het koude besneeuwde Canada waande. Wat vooral opvalt is dat Quintin hoe dan ook doorzet en van de meeste mensen het beste inziet, maar ook mogelijkheden ziet om uiteindelijk de minder prettige personages op Quintins unieke manier op hun nummer te zetten. Een persoon als Quintin redt het wel ondanks de vele tegenslagen.

Het einde had ik echt niet aan zien komen en ik was verbijsterd, maar ook dan maakt Quintin er uiteindelijk nog steeds het beste van.

Ik heb enorm genoten van Liften naar de hemel en kan alleen maar blij zijn dat ik hem gelezen heb. Zoek je een roman met een mooi verhaal waarbij je het gevoel hebt dat je even terug in de tijd gaat… dan ren naar de winkel en ga Liften naar de hemel lezen. Je zult zeker niet teleurgesteld worden.

Dit boek ontvingen wij van Ambo Anthos. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes