Hierdoor kun je alleen maar respect voor de politie krijgen.

Diederik neemt ons in dit boek mee tijdens cases die hij vooral tijdens zijn dienst als agent meemaakt. Hij werkt in regio Noord-Holland-Noord.

Ik had tijdens het lezen echt het gevoel alsof ik mee liep tijdens de dienst van Diederik. Hij maakt dingen mee waarbij ik het niet zo gek vindt dat hij PTSS ontwikkeld heeft. Vooral door de hoge werkdruk en weinig tijd om tot rust te komen na een heftig incident. Daarbij komt Diederik op mij over als iemand die altijd klaar wil staan en zijn eigen belang daarbij helemaal wegcijfert. Natuurlijk voor het werk een goede eigenschap maar voor zijn eigen persoon iets minder handig.

De titel van het boek vind ik perfect gekozen. Het blijkt vaak toch anders te zijn dan in eerste instantie verwacht. Dit boek laat ook weer zien hoe onmisbaar het werk van de politie is. Hoe ze ook vaak inspringen bij noodsituaties om de eerste zorg te verlenen of om alles in goede banen te leiden.

Het geeft een bijzonder inkijkje in de wereld van de politie. Ook dat een dienst niet afgelopen is als je nog met iets belangrijks bezig bent zoals een familie bijstaan na een sterfgeval. Dan kan je dienst afgelopen zijn maar stap je niet op, dan blijf je zolang als nodig is aanwezig. Hierdoor groeit het respect alleen maar.

Soms moest ik ook wel grinniken om de lugubere dingen die Diederik meemaakte, zoals het lijk wat aan de vloerbedekking vast geplakt zat of het lijk wat hij tijdens een wandeling met zijn familie tegenkomt. Zo bizar maar op zo’n luchtige manier geschreven dat ik echt van de verhalen van Diederik kon genieten. Tijdens het lezen voel je gewoon dat Diederik nog steeds een agent in hart en nieren is en het een gemis is dat hij zijn beroep niet meer kan uitvoeren. Een echte mustread.

Dit boek ontvingen wij van Alfabet uitgevers. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes