Kerst en bakken

Dit was mijn eerste kennismaking met Holmström, maar wat heb ik genoten. Het boek heeft twee verhaallijnen. Een historische verhaallijn die zich afspeelt in 1945 waarbij de Finse vrouw Tuula met twee kleine kinderen naar Zweden vlucht. De andere verhaallijn is in de huidige tijd waarin het tv-programma Aan de bak de kleine zelfstandige bakker Nora helpt en deze op de kaart zet. Beide verhaallijnen waren erg leuk om te lezen.

In de verhaallijn uit ‘45 lezen we over de vooroordelen waar Tuula en haar kinderen tegen aanlopen en hierdoor voelen ze zich niet echt veilig. Als er echter liefde blijkt te groeien tussen Tuula en haar werkgever Nils lijkt dit verhaal toch een happy end te krijgen, maar niks is minder waar. De hoofdverhaallijn is de verhaallijn in de huidige tijd, waarin Nora problemen heeft met haar bakkerij en haar beste vriendin haar heeft opgegeven voor het tv-programma Aan de bak. Nora voelt er eigenlijk niet veel voor maar om haar zaak te redden zal ze toch mee moeten doen. Als de presentator van het programma Henrik Eklund bij de bakkerij binnen komt valt al snel op dat hij en Nora water en vuur zijn. Nora en Henrik kunnen het niet eens worden. Vanwege de kijkcijfers moet Henrik een romance faken.

Het is een echt enemy to lovers verhaal en ik houd hier van. Het is uiteraard al snel duidelijk dat de liefde om Nora en Henrik draait maar bij een feelgood verhaal vind ik dat geen probleem. De personages zijn goed neergezet en doordat ze ook allemaal onhebbelijkheden hebben komen ze op mij levensecht over. Personage Don kon ik soms echt iets aan doen, vanwege de uitspraken die hij soms deed en dan weet ik dat ik in het verhaal zit anders laat ik dat soort dingen langs me afglijden, nu kon ik me er soms echt aan irriteren.

Ook de kerstsfeer die overgebracht werd was geloofwaardig en heerlijk om te lezen. Ik voelde soms echt de kou en sneeuw.

Ik heb echt genoten van Sneeuw, sterren en kaneel en kan niet wachten tot deel 2 Zon, wijn en chansons verschijnt.

Dit boek ontvingen wij van Oceaan boeken. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes