Boeiend boek maar niet om snel tussendoor te lezen

Viktor is elf als hij samen met zijn moeder in Ljubljana in de trein stapt om de reis naar Nederland te beginnen. Nederland is onbekend voor Viktor. Hij moet zich echt aanpassen om te overleven in Nederland. Maar hier heeft hij het ontzettend moeilijk mee.

Voor in het boek staat een stamboom en dit vond ik wel erg handig. Normaal gesproken kijk ik er even naar en ben hem dan alweer snel vergeten, maar bij dit boek is het ontzettend handig.

In het begin van het boek gaan we al snel terug in de tijd en komt onder andere het verhaal van Viktors opa en andere familieleden aan bod. Hier was ik soms even de draad kwijt, maar aan de hand van de stamboom snapte ik hem dan toch snel weer. In het begin had ik wel soms het gevoel waar moet het verhaal naar toe leiden. Dan vallen de puzzelstukjes wel op zijn plek en begreep ik ook waarom de eerdere stukken vertelt zijn.

Even later gaat het echt over het opgroeien van Viktor en alle strubbelingen die hij meemaakt. Zo wordt hij op de middelbare school enorm gepest en vindt hij geen aansluiting. Hierdoor blijft hij zich de vreemdeling voelen en heeft hij weinig zelfvertrouwen. Dan ontmoet hij verschillende personen waar hij wel een band mee krijgt. Vanaf dan neemt ook zijn zelfvertrouwen langzaam toe.

Naast het leven van Viktor komt ook de geschiedenis van Joegoslavië aan bod, hoe de oorlogen verlopen zijn en ook hoe de familie van Viktor in Joegoslavië leeft. Dit vond ik erg interessant om te lezen. Ook vond ik het stuk, waarbij Viktor zijn eerste schrijfervaring beleefde, geweldig om te lezen. Wellicht niet de meest voor de handliggende schrijfervaring, maar daardoor extra leuk.

Het is geen boek wat je makkelijk tussendoor leest. Je moet echt je aandacht bij het boek houden, vooral in het begin van het verhaal waarin de verhalen van de verschillende familieleden aan bod komen. Echter ondanks dat is het een verhaal wat mij steeds nieuwsgierig hield en waardoor ik het boek ook steeds snel weer opnieuw oppakte.

Dit boek ontvingen wij van uitgeverij September in ruil voor een recensie. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes