Indrukwekkend

In dit boek vertelt Frenken over zijn reis langs 24 concentratiekampen. Hij maakt deze reis samen met zijn vriend Henry Okkersen. In het begin vertelt hij uitgebreid wat voor soort kampen er zijn en wat er zoal gebeurde in deze concentratiekampen. Dit is een meer algemeen verhaal. Hierna vertelt Frenken over zijn reis naar de 24 concentratiekampen. Dit wordt per dag en per concentratiekamp opgedeeld. In 11 dagen bezoeken ze de 24 concentratiekampen. Frenken wil uitzoeken of er in deze kampen onbekende inwoners uit Stein (Frenkens woonplaats) verbleven hebben. Hij vindt inderdaad nog enkele inwoners waarvan hij nog niet op de hoogte was.

Maar dit boek is veel meer dan alleen een zoektocht naar inwoners. Je leest informatie over ieder concentratiekamp waar hij tijdens deze reis geweest is en omschrijft gebeurtenissen die plaatsgevonden hebben in de concentratiekampen. Ook geeft hij informatie over het aantal doden en de vreselijke ontberingen die de mensen in deze kampen hebben moeten doorstaan.

Het is een ontzettend indrukwekkend naslagwerk. Ik wist natuurlijk al heel wat over de veelal bekende concentratiekampen, maar er waren nog veel meer kleinere kampen waar je eigenlijk nooit iets over leest en dit maakt dit boek voor mij uniek. Het is een boek wat je met verbijstering achter laat, want ondanks dat je weet wat er gebeurd is in de tweede wereldoorlog, laat dit boek je nog eens extra inzien dat er zoveel gebeurd is, op plekken die voor mij onbekend waren. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er ook in Duitsland toch nog zoveel concentratiekampen waren die te bezoeken zijn en waar de gebeurtenissen nog steeds herdacht worden.

Dit boek is een echt naslagwerk, wat voor mijn gevoel veel meer is dan een zoektocht naar inwoners. Een mustread als je interesse hebt in de tweede wereldoorlog.

Dit boek ontvingen wij van Han Frenken. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes