Het roemloos lot van een femme fatale

Vertelke 28 juli 2024
Het derde boek van Taylor Jenkins Reid voor mij, en ik bombardeer het meteen tot mijn favoriet uit haar Callifornia Dream-reeks! Opnieuw kiest Taylor er voor om de spotlights te richten op een vrouw die stof doet oplaaien: na een muzikante in 'Daisy Jones and the Six', een tennisster in 'Carrie Soto is back' is nu een filmster aan de beurt. Evelyn Hugo is bijna tachtig wanneer ze de totaal onbekende journaliste Monique Grant contacteert om haar memoires neer te pennen. Ze belooft haar geen blad voor de mond te nemen, en haar het relaas van haar flamboyante liefdesleven (getrouwd met maar liefst 7 mannen) uit de doeken te doen. Haar verhaal is er eentje van girl power, black lives matter, lbgtq en hokjesdenken, en is dan ook een terechte Booktok hit.
'Gooi het patriarchaat maar lekker omver, lieverd,' spreekt Taylor haar dochter toe op de allereerste bladzijde, en als het boek uit is begrijp je hoe belangrijk die boodschap is. Als vrouw tot femme fatale gebombardeerd worden, je troeven uitspelen maar ook nooit jezelf kunnen zijn, altijd het onderspit moeten delven voor je mannelijke collega's en natuurlijk ook het vaak in mysteries gehulde jetset-leven, dat altijd tot de verbeelding spreekt.
Net zoals haar vorige boeken combineert Taylor krantenartikels met een intrigerend verhaal, en beheerst ze het metier van boeiende verhalen vertellen tot in de puntjes. Dit boek leest dan ook als een trein, en slorpt je helemaal op: je kan het gewoonweg niet opzij leggen. Dikke aanrader dus voor iemand die nog een ontspannend, goed geschreven en intrigerend verhaal zoekt deze zomer!
Dit boek werd me aangeraden door een oud-leerlinge om aan te schaffen voor onze schoolbib. Dank je wel, Juniper, jouw tip was absoluut een schot in de roos!

Meer recensies van Vertelke