Fantastisch jeugdboek!

Vertelke 07 augustus 2024
Kinder- en jeugdliteratuur, het is mijn lange lieve leven. Wist je dat Rita Ghesquiere, één van de eerste Vlaamse professor die kinder- en jeugdliteratuur onder de (academische) aandacht bracht, mijn thesispromoter was? Nog steeds droom ik stiekem van een job als redacteur jeugdboeken in een uitgeverij.

Een jeugdboek dat mij weer verrukte, is deze 'De zoon van de berentemmer', dat dit jaar tweede werd in de Leesjury groep 5 (12-14 jaar). Het vertelt het aangrijpende verhaal van Ciprian, een zigeunerjongen die nergens welkom is, en overal weggejaagd wordt. Wanneer hij in Parijs belandt, ontdekt een onbaatzuchtige dame zijn lang verdrongen talent, en probeert ze hem én zijn familie te helpen. Thema's te over die je tot nadenken stemmen, en die je blik op de wereld zullen verruimen.
Het is een boek dat je zal charmeren, ontroeren en verwarmen. En denk nu niet: goh, een jeugdboek, da's niks voor mij hoor, maar geef het een kans. Écht! Een ongekende wereld van boeken ligt op je te wachten!

Meer recensies van Vertelke