Lees dit boek!!!

Vertelke 07 augustus 2024
"Gisteren hadden we een rijkdom aan minuten gehad. Nu was iedere minuut een verloren druppel hartenbloed."

Het verhaal van Achilles de 'snelvoetige' en Patrocles is al ettelijke keren verteld: 2 jaar geleden nog las ik "De stilte van de vrouwen" waarin de Trojaanse oorlog vanuit het perspectief van Briseïs wordt weergegeven (een magistraal boek trouwens!), dus ik heb even getwijfeld of ik "Een lied voor Achilles" ook nog zou lezen. Maar wat ben ik blij dat ik dat toch gedaan heb!
Madeline Miller is docent Latijn, dus ze beheerst de verhaalstof tot in de puntjes, en wat ze de lezer biedt is een verslavend verhaal dat je helemaal opslorpt. Ze geeft Patrocles een stem, de man die een relatie zou gehad hebben met Achilles. Een verbanneling en slappeling volgens zijn vader, maar de love interest van de grootste Griekse krijger uit de geschiedenis. Deze 2 mannen hun tedere verhaal, van het voorzichtige aftasten tot volledige overgave, weet Miller met de juiste woorden, tintelende zinnen en wegzwijmelende hartstocht zo geweldig goed neer te pennen. Of de mannen effectief een amoureuze relatie gehad hebben wordt, naargelang degene die de pen ter hand neemt, soms wel en dan weer niet bevestigd, maar dat is nu net de kracht van verhalen vertellen.
Ik zou het ze gedekke gegund hebben, zeker nadat ik dit passionele en dramatische boek dichtgeslagen heb. Verplichte lectuur voor iedereen die klassieke literatuur een warm hart toedraagt, en bij uitbreiding alle andere ook eigenlijk. Must read!

Meer recensies van Vertelke