Magistrale graphic novel van een romanklassieker

Vertelke 24 september 2024
70 kaarsjes mag de klassieker 'Lord of the flies', een beklijvende dystopie over een groep kinderen die strandt op een eiland en daar probeert te overleven, dit jaar uitblazen.
Van verguisd tot zelfs verboden, bejubeld en geprezen: deze roman laat je sowieso niet onberoerd. Hoe protagonisten Piggy en Ralph de groep radeloze kinderen proberen te bestieren, hoe macht ingrijpt en groepsdruk terroriseert, hoe angst en verbeelding je tot waanzin kunnen drijven, hoe alles zo snel uit de hand kan lopen als chaos regeert: het verhaal blijft, ondanks zijn hoge leeftijd, pijnlijk actueel en relevant.

Aimée de Jongh toonde eerder al dat ze van wanten weet met tekst en beeld, maar met deze graphic novel adaptatie van een klassieker overtreft ze zichzelf. 'Ik wilde niet simpelweg een geïllustreerde versie maken van de roman, maar het graphic-novel medium laten doen waar het goed in is: betekenis toevoegen door middel van compositie, kleur en sfeer', schrijft ze achteraan in een persoonlijke toelichting. En amaai: daarin slaagt ze met verve! Op de juiste momenten zoomt ze uit om een beeld te laten zinderen, laat ze tekst weg omdat de beelden spreken, zet ze kleur in om de sfeer te benadrukken. Wat een talent! Wat een meesterwerk! Wij willen niet meer vlees, wij willen meer Aimée!

Meer recensies van Vertelke