Bevreemdende ervaring

Vertelke 22 juli 2024
Een bevreemdende ervaring, ik denk dat ik zo het best kan samenvatten hoe ik deze graphic novel ervaren heb.
In 9 hoofdstukken leer je allerlei sujets kennen die allemaal wel ergens een link hebben met protagonist Monica, een vrouw die uit een verknipt gezin komt: haar vader heeft ze nooit gekend (al leren wij als lezer hem wel kennen) en haar moeder was een zoekende, trippende vrouw die van man naar man zwalpt en haar dochter als kind dropt bij haar ouders, waarna ze alle contact verbreekt. Dat zo'n traumatische ervaring ook getroubleerde kinderen oplevert, wordt duidelijk wanneer Monica's levensverhaal zich ontvouwt. In een andere recensie las ik dat auteur Daniel Cloves een gelijkaardige jeugd had, en via zijn verhaal probeert grip te krijgen op zijn eigen verhaal.
Ik was gecharmeerd door de in het oog springende cover, maar vond het moeilijk om me te concentreren op sommige passages, vooral diegene die gaan over één of andere occulte sekte waar haar moeder zou bij betrokken geweest zijn. Monica zelf geeft ook een verwarde indruk, al past het wel bij haar personage, 'een vrouw die een deuk gekregen heeft van het leven', zoals Clowes een ander personage typeert.
Misschien nog even laten bezinken, deze graphic novel.

Meer recensies van Vertelke