Verbluffende illustraties van een kunstenaar!

Vertelke 16 juli 2024
Zal ik eens iets bekennen? Ik ben al meer dan 20 jaar een beate bewonderaar van het werk van illustrator Carll Cneut. Zijn werk leerde ik kennen dankzij Villa Kakelbont, de vroegere naam van Iedereen Leest, waar ik op mijn 23ste stage deed. Als afscheidscadeau kreeg ik toen 'Het ongelooflijke liefdesverhaal van Heer Morf mee', en ik was verkocht. Sindsdien volg ik Carll Cneut op de voet, en ieder vers boek van hem koop ik onverwijld.
Zijn stijl is ongeëvenaard: kleurrijk, grotesk, fantasievol, weergaloos. Ik kan me echt laven aan zijn illustraties. Vier jaar lang werkte hij aan 'O Pinokkio', een bewerking van het Italiaanse verhaal van een schavuit, die van het ene avontuur in het andere tuimelt, en al vallend en weer opstaand zichzelf en de wereld leert kennen.
Voor de illustraties kiest Carll enerzijds voor lekker drukke pagina's, waar je ogen tekort komt, maar ook voor prachtige schilderijen die je zo in een museum kan tentoonstellen. Kleine Pinokkio'tjes dwarrelen over de pagina's, alsook groteske dieren en vogels, en een intens kleurenpalet met veel roodtinten.
In de podcast 'De Grote Vriendelijke Podcast' vertelde Carll dat hij voor
dit boek zijn vertrouwde uitgeverij De Eenhoorn inruilde voor Querido en dat één illustratie uit het boek eigenlijk 5 à 6 illustraties boven elkaar zijn, wat de gelaagdheid en de intense kleuren ook verklaart.
Dit boek lag al een tijdje op mijn leesstapeltje, maar ik wilde het sparen voor een moment waarop ik het met volle overgave kon savoureren, als een cadeautje voor mezelf. Want dat is dit boek echt: pure kunst. Ik kijk al reikhalzend uit naar de tentoonstelling met het werk van Carll, die in 2027 zal te bewonderen zijn. In tussentijd blader ik gefascineerd verder in zijn werk, en dompel me onder in de illustratiepracht.

Meer recensies van Vertelke