Ontmoet het nieuwe tragische liefdesduo

Vertelke 14 augustus 2024
Vergeet Romeo en Julia, Tristan en Isolde, Dido en Aeneas: Dex en Em zijn het hedendaagse tragische liefdeskoppel!
Ik maakte de kapitale fout om eerst de serie "One day" te bekijken en pas daarna het boek te lezen: dik spijt van natuurlijk, en ik had het kunnen weten verdorie! Het boek wijkt namelijk quasi niet af van de serie, wat op zich perfect te begrijpen is: auteur David Nicholls schrijft immers ook scenario's (de geweldige nineties-serie 'Coldfeed' is van zijn hand) en dat merk je: het boek is filmisch opgebouwd en bevat veel snedige dialogen, wat trouwens ook het leestempo stevig opvoert. Maar de personages waren nu al gevormd door naar de serie te kijken, waardoor ik ze niet meer zelf kon inkleuren in mijn hoofd, en dat was echt jammer.
Voor wie het verhaalgegeven nog niet zou kennen: gedurende 20 jaar volgen we de wel/niet relatie van Emma en Dexter, die vlak na hun beider afstuderen samen in bed belanden. Hoe het hen vergaat, wordt jaarlijks belicht op de dag dat ze elkaar leerden kennen. Hoewel ze twee uitersten zijn (zij: georganiseerd, duidelijke idealen en ambities; hij: nonchalant, flierefluiter, womanizer) slalommen ze door het leven, dat duidelijk geen ponykamp is. De toekomst die zichzelf op hun 22 voorstelden wijzigt geregeld van parcours en maakt bochten en vertragingen. Het is zo verdomd herkenbaar en goed geschreven dat je ook het boek niet kan wegleggen. Maar hou de zakdoeken in de buurt, want je zal ze nodig hebben!

Meer recensies van Vertelke