Whodunit! Straffe oma's! Verbluffende theetjes! Jeetje!

Vertelke 15 september 2024
Ik had de eer een vooruitexemplaar te mogen lezen van de Nederlandse vertaling van het nieuwste boek van Jesse Sutano, dat vanaf 5 november in de boekenhandels zal liggen.

In ‘Vera Wongs ongevraagde advies aan moordenaars’ wringt de zestigjarige Vera Wong zich meteen ongegeneerd het verhaal binnen. Als weduwe met een knussig maar behoorlijk leeg theehuis (waar je nochtans de heerlijkste theetjes kan binnenslurpen) loopt ze een beetje verloren, tot ze op een dag ’s ochtends een lijk aantreft in haar winkeltje. Het is meteen het startschot van een reeks amusante ontmoetingen met mogelijke verdachten, en Vera ontpopt zich als een onverschrokken detective die koste wat kost het mysterie rond de bizarre dood wil oplossen.
Het rond haar verzamelde groepje van vier wordt door haar aan een uitgebreid onderzoek onderworpen, waarbij ze haar talent als ongeëvenaarde kok (ik hoorde nog nooit van ‘tang yuan’ bijvoorbeeld, een Chinese specialiteit met rijstballen, gember en zwarte sesampasta, maar het water liep me in de mond toen Vera het op tafel toverde) inzet om geheimen te ontfutselen. Bovendien weet Vera wat ze wil, en laat ze zich niet in een hoekje wegdrukken. Oma’s aan de top dus!

Deze vlot weglezende whodunit zal je doen grinniken en likkebaarden. De tv-rechten zijn alvast gekocht door Warner Bros, met Oprah Winfrey en Mindy Kaling als producenten. En als zij al menen dat het verhaal de moeite waard is om hun tanden in te zetten, dan weet je dat je goud in handen hebt (vloeibaar goud in dit geval, doch dat geheel ter zijde). Theetje dabei en genieten maar!

Meer recensies van Vertelke