Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Graaien in een kist juwelen

VictorDLV 19 november 2015

Het hart van de schrijver is verbonden met een broos hol ei dat hij ooit vond in Zuid-Afrika. Een vriendin breekt het en bekent even later overspel. Ei gebroken, hart gebroken. En dat zijn nog maar de eerste pagina’s van Honorair Kozak. Tommy Wieringa neemt je mee naar een wereld vol – om met Kees van Kooten te spreken – 'schrijpende momenten' en wonderlijke oorden. Hij schrijft net zo soepel over Oostende als over Odessa, en ook hier vind je de poëtische oneliners waarmee hij zo vaak in de prijzen valt. Een kist vol juwelen van monografieën, waarin het heerlijk graaien is.

We beleven avonturen op decadente feestschuiten in Istanbul, nemen afscheid van een trouwe Toyota in Frankrijk, worden dronken met arbeiders in de Oekraïne, kijken naar de meisjes ('geurend als chemische installaties') in Turkije, bewonderen de torens van outsider artist Sam Rodia in de VS, ruiken de bloemkoolgeur op de markt in het Duitse Cottbus ('Polen is hier op spuugafstand vandaan') en worden zeeziek op een bootje in Panama ('zelfs de hond kotst'). Over Oostende: 'Sommige steden kennen maar één moment van grandeur (hier: de knipoog van de belle époque) en teren de rest van hun leven op het aura van de vergane glorie.' In Odessa bezoekt Tommy het museum voor literatuur. 'De schrijvers kijken ons met brutale koppen aan, ze kennen het geluk en het leed dat het papier brengt.' Hij zoekt naar memorabilia van de door hem vereerde Isaak Babel – maar niks te vinden. Tot hij in een hoekje een brilletje en een paar papieren ontdekt van de man die Stalin vroeg of hij mocht blijven leven om zijn laatste boek af te maken (nee). Tommy gruwt van zoveel wreedheid en wij mét hem.

Wieringa is natuurlijk de proto-toerist: geboren in Nederland, op zijn tweede verhuisd naar Aruba, en als puber weer naar Nederland gekomen. Hij voelt zich vooral Antilliaan. 'De Nederlander zal zich niet zo snel verwonderen over het vreemde. (...) Hij mag dan gemaksschoenen aan zijn voeten hebben, geestelijk draagt hij nog altijd klompen' (blz.97). Misschien is zijn ondernemende, rusteloze moeder er oorzaak van dat de auteur met zo’n scherp oog observeert. Niet voor niets draagt hij het boek op aan de vrouw die hem ‘smaak voor de wereld’ gaf. Dat laatste is vrij bijzonder: als jongetje van elf ging de kleine Tommy als enige van de drie kinderen bij zijn vader wonen. Met zijn moeder had hij geen contact tot hij in de dertig was. 'Ik heb mezelf herverdeeld', zei hij daarover in een tv-programma. Toch maakte hij het goed. 'De hang naar harmonie, denk ik.'

Als hij na dertig jaar teruggaat naar het eiland dat hij ooit onvrijwillig verliet nadat hij voor revalidatie naar Nederland moest, beleeft hij vele hoogte- en dieptepunten opnieuw. Aan de ene kant is de Antilliaan 'in staat een chaotische situatie te creëren met de meest eenvoudige middelen', aan de andere kant leefde Wieringa er als kind 'als een half getemd dier' in het paradijs. Het paardrijden, waar de kozakken zo van onder de indruk zijn in het titelverhaal, zal Wieringa daar wel geleerd hebben. Het trillende licht van de olie-installaties ’s nachts op Aruba heeft nog het meeste indruk op hem gemaakt, zo blijkt – herkenbaar voor wie daar ooit is geweest. 'Raffinaderij gezien vanaf een heuvel: jeugd, diep in de tijd.'

In Honorair Kozak  is weinig te merken van het theatrale van de man die eigenlijk acteur wilde worden. Wieringa verhaalt over het ongerijmde, bewierookt zijn favoriete auteurs en deelt zijn sores. Als reiziger in moeilijke landen en chroniqueur van ontroerende, tragische en gênante gebeurtenissen steekt hij Jelle Brandt Corstius en Joris Luyendijk naar de kroon. Ad rem is hij ook. Als een knullige interviewster hem vraagt of hij het reizen niet mist nu hij twee kleine kinderen heeft: ‘Hoe kun je ongelukkig zijn als je de wereld opnieuw ziet beginnen.’

Een kist vol juwelen, ik zei het al.

 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van VictorDLV

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur