Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Actuele roman over journalist op zoek naar zichzelf

VictorDLV 15 februari 2017

Masser Brock komt bij de krant in de tijd dat kleurrijke figuren nog de dienst uitmaken. Zoals Herman Schuurman Hess, die veel lijkt op de oude Henri Goeman Borgesius, lange tijd hoofdredacteur van de Telegraaf. De waarheid áchter de waarheid is wat deze oer-newshound drijft. "Wij zien alleen vuur, Masser. Maar ik wil weten waarom het brandt." We volgen hoe Brock zich opwerkt bij de krant. Maar laat er precies achter Massers grootste journalistieke succes – onthullingen over misstanden in een Nederlandse VN-missie in Afghanistan -nu juist nóg een waarheid zitten die onder tafel blijft.

Later ontslaat Masser een redacteur die 25 jaar lang voor de BVD collega’s op het spoor heeft gezet van bepaalde verhalen, of ze er juist vandaan gekletst heeft. Hij interviewt hem erover en daarna springt de man voor de trein. Moet kunnen: alles voor ‘het verhaal’. Maar toch begint het knagen: waarom heeft Masser zijn idealen opgegeven en zich tot een zo opportunistische broodschrijver ontwikkeld? Heeft hij het verdriet om zijn vroeggestorven broer wel verwerkt? Wie is Masser eigenlijk ècht?

Later wordt onder Massers bewind een enorm datalek opgespoord bij de AIVD. Scoop! Maar hij kan er, oud geworden, niet meer voor warmlopen. "De pretentie dat je een miljoen A4’tjes kunt lezen en dan denkt dat je iets meer weet over de werkelijkheid." Graven in big data, is dat waar het heen moet? Verbijsterd ziet Masser vloggers, Twitteraars en Facebookers tekeergaan. Meningen hier, nepnieuws daar. Feiten? Waarheidsvinding? Ach, "De werkelijkheid is kneedbaar geworden."

Masser is 50 als de midlifecrisis toeslaat. De oude Schuurman Hess gelooft er ook al niet meer in: "vroeger waren wíj cynisch, nu is ook de lezer cynisch geworden." Masser krijgt er gewetensproblemen van. Hij trekt zich terug in de Provence en ‘ontkoppelt’ zich van het internet. Op een typisch Wagendorpse manier wordt pas aan het einde van het boek ontraadseld waar Massers existentiële twijfel vandaan komt en hoe hij het antwoord vindt op de dwaalsporen, de herrie, de lege woorden.

Bert Wagendorp (1956) heeft zijn ogen opengehouden in de tijd dat hij Volkskrantredacteur was: de grote nieuwsverhalen die in het boek voorbijkomen zijn min of meer echt gebeurd. De verwevenheid tussen de Telegraaf en de veiligheidsdiensten bijvoorbeeld, die tijdens de Koude Oorlog een hoogtepunt bereikte, is een publiek geheim. De intieme, net-niet-fysieke relatie tussen de machiavellistische minister-president en zijn imagofluisteraarster in het boek doen sterk denken aan die tussen Mark Rutte en zijn politiek assistent Annelies Pleyte. "The events are the same only the names have been changed." Al dat gemanipuleer achter wat ons als nieuws wordt voorgeschoteld… Geen wonder dat wij lezers journalisten en politici niet meer geloven.

Na een bestseller over een jeugdtrauma (Ventoux), een novelle over de impact van WOII op een kind (Een zaterdagmiddag) presenteert Bert Wagendorp een ambitieuze roman (420 pagina’s) over zijn eigen vak, de journalistiek. Hij snijdt met lichtvoetige ironie actuele vraagstukken aan. In dat opzicht doet hij aan Wodehouse denken (Psmith, journalist). Op de achtergrond hoor je ook de ultieme journalistenroman Scoop van Evelyn Waugh (mediamagnaat ziet onterecht in beginner nieuwe topjournalist) meeresoneren.

Helemaal in vuur en vlam zet deze roman je niet, zoveel diepzinnigheid of scherpe humor heeft Masser Brock nu ook weer niet te bieden. Maar via de crisis waarin zijn personage verkeert stelt Wagendorp toch maar mooi aan de orde waar journalistiek ophoudt en lijkenpikken begint, met daaronder de vraag wat écht belangrijk is in het leven. Voeg daar goed getimede flashbacks en dramatische wendingen aan toe en grappige personages zoals de wisecrackende verslaggeefster Bonna, en je hebt een onderhoudend, actueel verhaal dat aan het eind nog een díepere laag blijkt te bevatten.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van VictorDLV

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur