Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Schilderen met woorden, maar dan echt

VictorDLV 18 juni 2018

Huub Beurskens (1950) is zowel schrijver/dichter als beeldend kunstenaar. Mooi om te zien hoe dat beeldende zich uit in woorden ('Bij het schrijven van ansichtkaarten', fragment):

"Blijkbaar wil ik iets delen met mijn keuze
uit de kaartenmolen die ik treuzelend
naast de Ola-ijsvrieskist liet piepen voor
een inktzeeblauw, gifgroen dal, het bergdorp
te wit in het eeuwige glansdrukseizoen"


Je ziet Huub al staan bij dat ansichtkaartenmolentje naast de Ola-ijsjesbak. Die bakken kennen we van winkeltjestraatjes in vakantieoorden: een ingevroren suikerbommetje en je bent gelukkig. Iconen van instantbevrediging. Associaties met budgetvluchten, gehorige hotels en vettige eetgelegenheden dringen zich op – mentale ruis die de dichter misschien wel doet verlangen naar rust en stilte.

Niet alleen met de vrieskist, ook met de ansichtkaart is van alles mis. Felle kleuren en pijnlijke contrasten - het scheelt weinig of het is ziekmakend. De kaart dóet wel of het zomerseizoen eeuwig duurt, maar dat is natuurlijk niet zo. Wát zou de dichter wèl willen delen met die kaart? Dat hij zich helemaal niet prettig voelt in zo’n neppige omgeving? Die drukte is vast niks voor hem. Dat gevoel wordt sterker als je andere gedichten leest in deze bundel: daar gaat het over schoonheid en authenticiteit van vlinders in de vrije natuur ('Vlindervangst') of – zoals in het titelgedicht – over de schilderkunst van Aelbert Cuyp.

Misschien klopt deze interpretatie niet, en misschien geeft dat ook wel helemaal niet. Meer nog dan proza laat poëzie de lezer ruimte om te raden naar betekenissen en die kunnen voor iedereen verschillen. Een cryptogram waarbij verschillende oplossingen goed zijn. En soms is die hele betekenis zelfs secundair, en gaat het meer om het gevoel dat een gedicht overbrengt. ‘Taal waarbij wat gezegd wordt als terloops ontstaat’, zoals de uitgever (hier enigszins verkort) op de achterflap het noemt. Dat klinkt een beetje ingewikkeld, maar het is de manier waarop je ook rapt op muziek: door ritme gaat de taal vloeien en als je het goed doet valt die samen met de betekenis. Lees dit maar ’s hardop voor (uit 'Ik ben mijn foto niet'):

"…dat waar ik in zelfvergetelheid naar kijk,
de zee, een berg, die eik, een mier, wat ik hoor, een lied."


Hier zien we de kunstenaar aan het werk: observeren geeft hem voldoening, en dan heeft hij ook nog het talent om die indrukken in olieverf of taal weer te geven. Desnoods door zelf neologismen (‘naaldbosruisen,  beekgekabbbel’) te maken.

Opmerkelijk is Beurskens‘ gebruik van enjambementen. Daarbij breek je de zin af en ga je op de volgende versregel door. Huub bouwt er spanning mee op: "wie weet/tot een volgende keer." ('Voorjaarsontmoeting'). Onwillekeurig hou je na dat ‘wie weet’ even je adem in. Wie weet … liggen we zometeen samen in bed? …steek ik nog ’s een mes in rug? Spannend. Een andere reden om te enjambementeren is ‘gebroken taal’: je kan er een enge sfeer mee oproepen of pijn mee uitdrukken. Huub gaat nog wat verder: hij breekt woorden af aan het eind van een couplet, laat de lezer over een witregelgreppel springen en opent het volgende met de tweede helft van het woord. Je kan je afvragen of dat qua taal zo functioneel is, maar het ziet er wel mooi uit. Een beeldend kunstenaar kan je natuurlijk sowieso al niet kwalijk nemen dat hij vorm voor inhoud laat gaan.

Beurskens is van alle markten thuis – vrije verzen, sonnetten, prozagedichten. Dat maakt Gedurig nader prettig gevarieerd. Gedurig nader is een expositie van zijn innerlijk: de liefde voor de natuur, herinneringen, verlangens. Gaat dat zien…

Reageer op deze recensie

Meer recensies van VictorDLV

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur