De toevoeging van het zesde eiland met Cor en Marie in de hoofdrol maakt het plaatje compleet!

wat Maaike leest 30 augustus 2024
Het verhaal
Cor en Marie hebben een hele zomer lang genoten op de verschillende Waddeneilanden.. Het is tijd om naar huis te gaan maar dit zien ze beiden niet echt zitten.. Ze kiezen ervoor hun reis af te sluiten met een retraite bij een Spa op het Duitse Waddeneiland Borkum… Ze kijken uit naar een wellnessweekend vol saunabezoeken, massages, spabehandelingen en wandelingen
in de natuur. Bij aankomst blijken ze echter een stilteretraite te hebben geboekt: drie dagen zonder te praten met enkel je eigen gedachten. Omboeken of annuleren is niet mogelijk. Ze besluiten daarom, weliswaar allebei met tegenzin, de retraite maar gewoon
te ondergaan en de sessies op zich af te laten komen. Het beloven bijzondere dagen te worden…

Is het een aanrader?
Borkum is het bonusverhaal en afsluitende deel in de Waddenliefde serie. Tijdens de avonturen op de andere eilanden kwamen we Cor en Marie meermaals tegen. Auteur Susan Muskee was van mening dat ze een eigen verhaal verdienden en ik ben het 100% met haar eens. Het is een fantastisch, lachwekkend koppel: twee tegenpolen maar dat maakt hen juist sterk en zorgt ervoor dat ze elkaar perfect aanvullen. Een stilteretraite, ik moet er zelf ook niet aan denken, ben namelijk dol op sociale interactie maar gedurende het verhaal ervaar je dat beide hoofdpersonages tijdens het weekend langzaamaan toch een zekere rust ervaren en tot nieuwe inzichten komen. Allebei op hun eigen manier en doordat de verschillende gedachten duidelijk en realistisch op papier zijn gezet, kun je je in zowel Cor als Marie goed verplaatsen. De opzet van het verhaal is totaal anders dan de eerdere delen: de setting is klein, de personages minimaal, het aantal pagina’s gering maar de toevoeging van het zesde eiland met Cor en Marie in de hoofdrol maakt het plaatje compleet. Jammer genoeg kreeg ik niet de update over de eerdere hoofdpersonages die ik vooraf hoopte maar wellicht was ik daar zelf te veel op ingesteld. Zó lang heb ik naar deze serie uitgekeken en wat was het een heerlijke reis langs alle Waddeneilanden de afgelopen twee weken, ik heb het gevoel zelf eventjes erop uit te zijn geweest. Een groot compliment aan auteur Susan Muskee, zo knap om zes verhalen op deze manier tot leven te brengen: iedere verhaallijn is uniek, op en top feelgood en puur genieten! ⁣

"Het zijn niet de hoogste pieken, maar ook niet de diepste dalen. Liefde is het midden. Het prachtige, ruwe, ongerepte midden, waarin alles kan gebeuren en tegelijkertijd niets hóéft."

Meer recensies van wat Maaike leest