Klavertje 4 - De kleine pottenbakkerij

Het verhaal
Moya is pottenbakker in het familiebedrijf. Na het overlijden van haar vader blijkt het bedrijf langzaamaan in financiële problemen te raken.
Haar broer Aidan ziet nog maar één uitweg: het handwerk omzetten naar massaproductie. Moya is hier fel op tegen en ze is dan ook woedend. Haar tweelingbroer Liam probeert haar te kalmeren en neemt Moya én haar eigenwijze teckel meneer Miller mee naar zijn werkbezoek in het hechte Ierse dorpje Busby: het dorp waar ze in hun kinderjaren vaak met hun vader verbleven. Hier ontdekt ze per toeval door meneer Miller een mysterieuze, verlaten pottenbakkerij. Kan deze trip naar Busby haar dromen laten uitkomen?

Is het een aanrader?
De cover is prachtig vormgegeven, doet meteen warm aan en geeft samen met de titel een goede eerste indruk waar het boek over gaat. ‘De kleine pottenbakkerij’ is het vierde deel in de klavertje serie. Het beroep pottenbakker centraal stellen in het verhaal is zeer uniek en goed gevonden. Waar het beroep voor mij eerst redelijk onbekend was, heb ik hier nu een beter en realistisch beeld van. Het tempo van de verhaallijn is hoog, er gebeurt veel en dit komt op de meeste momenten ietwat chaotisch over, daarbij is er vrij weinig sprake van verdieping. De hoofdpersonage Moya leer je goed kennen, haar gevoelens zijn realistisch op papier gezet. De vele andere personages blijven op de oppervlakte waardoor je het overzicht verliest. ‘De kleine pottenbakkerij’ is als verhaallijn prima los te lezen maar wellicht was het verhaal beter op mij overgekomen als ik de eerdere delen vooraf had gelezen, mede omdat de vele personages uit dit deel daarin centraal staan.
De rode draad: een pottenbakker die houdt van haar vak en de kans krijgt om haar droom uit te laten komen met een hechte gemeenschap die 100% achter haar staat, heeft zeker potentie voor een goede feelgood waarbij je kunt genieten van een aantal leesuurtjes maar jammer genoeg bleef hét gevoel nu uit…

2,5 hartje!

Dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie exemplaar!

Meer recensies van wat Maaike leest