Ik heb erg genoten van de vrouwen van het Grand Hôtel en kijk uit naar het tweede deel van ‘de parels van Stockholm’ !

Het verhaal
Zweden 1901. Wilhelmina Kogh bezit drie hotels. Wanneer het meest prestigieuze hotel van Stockholm en omstreken in financiële moeilijkheden verkeert, wordt Wilhelmina gevraagd algemeen directrice te worden. Ze grijpt deze kans met beide handen aan en leidt het hotel volgens haar eigen, unieke visie.⁣
De 18-jarige Ottilia Ekman werkt al enkele jaren in het Rättviks hotel, echter ziet ze hier geen uitdaging meer. Ze trekt de stoute schoenen aan en vraagt ‘haar mentor’ Wilhelmina een functie in het Grand Hôtel. Ze krijgt deze kans, laat met pijn in haar hart haar familie achter maar vertrekt naar Stockholm voor een nieuwe toekomst vol mogelijkheden.⁣
De vrouwen van het Grand Hôtel slaan de handen ineen om het hotel naar een hoger niveau te brengen en proberen zich samen staande te houden in een tijd waarin mannen de wereld domineren.⁣

Is het een aanrader?
De cover van de vrouwen van het Grand Hôtel is prachtig vormgegeven en geeft je meteen een beeld waar het verhaal zich afspeelt. Ook de titel trekt de aandacht en maakt je nieuwsgierig naar enerzijds de vrouwen die de hoofdrol spelen en anderzijds het Grand Hôtel. Alvorens de verhaallijn begint, word je getrakteerd op een plattegrond en een lijst met personages én die lijst blijkt geen overbodige luxe. In het verhaal komen namelijk vele personages voor, met Wilhelmina Kogh en Ottilia Ekman in de hoofdrol. Alhoewel je in eerste instantie even erin moet komen en de personages, veelal vrouwen, een plekje moet geven, blijken zij later samen de grote kracht van het verhaal te zijn. De schrijfstijl van auteur Ruth Kvarnström-Jones is prettig leesbaar en zo beeldend dat je de werkzaamheden en gebeurtenissen in het hotel als een film in je hoofd afspeelt en laat dat nou net raakvlakken hebben met mijn eigen werkzaamheden in de horeca waardoor het voor mij naast genieten ook veel herkenbare situaties opleverden. ⁣
Ruth weet ook de moeilijkheden waar vrouwen in die tijd tegenaan liepen goed te omschrijven en hieraan kun je afleiden dat we, gelukkig, nu in hele andere tijden leven. Ook al valt er zeker nog winst te behalen. In het middenstuk vond ik het tempo van de verhaallijn niet helemaal passend, het leek net of er te veel in een boek gezegd moest worden waardoor het een beetje rommelig overkwam. Dit mocht voor mij de pret echter niet drukken.. Het feit dat de verhaallijn op waargebeurde gebeurtenissen en personen gebaseerd is, maakt dit boek extra bijzonder. Ik las het boek als onderdeel van de Zin in Feelgood leesclub en ben dankbaar, ook naar Uitgeverij Luitingh- Sijthoff toe, dat ik hier onderdeel van mocht zijn. Het boek gaat meer leven en de andere deelnemers geven je een andere kijk op bepaalde zaken.⁣
Ik heb erg genoten van de vrouwen van het Grand Hôtel en kijk uit naar het tweede deel van ‘de parels van Stockholm’ én naar een nieuwe leesclub in de toekomst!

Meer recensies van wat Maaike leest