Susan Muskee heeft met ‘Schiermonnikoog’ weer een heerlijk, vermakelijk verhaal geschreven!

wat Maaike leest 26 augustus 2024
Het verhaal
Er zijn mensen die voor het geluk geboren zijn en er zijn mensen waarbij altijd alles mis gaat. Josje valt onder de laatste categorie.
Wanneer ze voor het huwelijk van haar zus Veerle op Schiermonnikoog de functie van ceremoniemeester krijgt, laat ze dan ook niets aan het toeval over en bereidt ze alles tot in de puntjes voor. Met de hulp van weddingplanner Anne lijkt dit aardig te lukken…
Totdat haar speech letterlijk in het water valt, haar ouders de boot missen Veerle ontdekt dat er een gat in haar trouwjurk zit…
Bij Josje slaat de paniek toe maar gelukkig is Anne haar reddende engel, hij maakt meer gevoelens bij haar los dan goed voor haar zijn…

Is het een aanrader?
Auteur Susan Muskee heeft met ‘Schiermonnikoog’ weer een heerlijk, vermakelijk verhaal geschreven.
De verhaallijn heeft een mooie opbouw, het absolute hoogtepunt is de bruiloft van Veerle en Jonathan met Schiermonnikoog als perfecte locatie waarbij liefde in voor en tegenspoed in alle mogelijke relatievormen centraal staat.
Hoofdpersonage Josje is de onhandigheid zelve, lijkt tegenslagen op zichzelf af te roepen en raakt meer dan eens in paniek. Anne is haar ‘tegenpool’: een en al rust, accepteert je zoals je bent en heeft voor alles een razendsnelle oplossing. Alhoewel die oplossingen in het verhaal soms nét iets te snel kwamen. Het resultaat zijn enerzijds lachwekkende maar anderzijds ook ongemakkelijke scènes. Wanneer ex Daan ook nog eens opduikt is de chaos compleet, voor ons als lezer genieten dus!
Koppel Cor en Marie, die ons verblijden met de mooiste uitspraken en beste adviezen, waren wederom van de partij en kregen een iets grotere rol dan in de eerdere delen. Die rol zal alleen nog maar groter worden in het zesde en laatste deel. Ik kan niet wachten en hoop nog een glimp op te vangen van alle hoofdpersonages die ik de afgelopen anderhalve week gevolgd heb tijdens hun avonturen op de Waddeneilanden. Ik draai het boek nog één keer om voor ‘de reis’ naar Borkum!

"Het is een vreselijke klim en het wordt hartstikke afzien, maar je moet de berg op. Alleen dan heb je het mooiste uitzicht."

4,5 hartje!

Meer recensies van wat Maaike leest