Ik geef 'Terschelling' het liefst zes sterren, het is op dit moment mijn absolute favoriet!

wat Maaike leest 22 augustus 2024
Het verhaal
Na het overlijden van haar moeder keert Valerie terug naar haar roots op Terschelling waar ze de souvenirwinkel, die haar moeder ooit startte, overnam. Ieder jaar ondersteunt oud buurjongen Tobias, op wie Valerie al jarenlang smoorverliefd is, haar in de winkel.
Ze durft niets over deze gevoelens los te laten, bang om hun vriendschap op het spel te zetten.
Wanneer kunstenares Nanda inwoonster en galeriehoudster op Terschelling wordt, is zij meteen gecharmeerd van Tobias en hij, tot grote frustratie van Valerie, ook van haar, zo lijkt het... Kan Valerie haar gevoelens voor Tobias parkeren zonder hun vriendschap in gevaar te brengen?

Is het een aanrader?
Het derde deel van de Waddenliefde serie ‘Terschelling’ is het beste te omschrijven als puur genieten! Het boek bevat alle elementen van een heerlijke feelgood met de trope ‘best friends to lovers’ als centraal middelpunt: het verhaal laat je lachen, raakt je, informeert je, verbaasd je, laat je op het puntje van de stoel zitten en ontroert je waardoor je op enig moment zelfs een traantje wegpinkt . Hoofdpersonages Valerie en Tobias worden goed en realistisch in beeld gebracht en hebben wederom een geheel ander karakter dan de hoofdpersonages in de eerdere delen. Prachtig om te zien hoe individuen zich kunnen ontwikkelen en daarbij ook hun band een mooie groei doormaakt. Je ondervindt dat juist het feit dat je iemand al jarenlang kent van onschatbare waarde kan zijn. Het “eilandgevoel” wordt goed overgebracht maar voelt weer anders aan dan de sfeer op Texel en Vlieland waardoor je, zonder dat je er zelf geweest bent, ervaart dat ieder eiland zijn eigen charmes heeft. Daarnaast werd ik wederom positief verrast hoe goed de gehele serie in elkaar zit: de opbouw is ontzettend sterk, ieder verhaal uniek, geen moment saai en zelfs de kleinste details kloppen. Alles valt precies op de juiste plek en het lijkt bij ieder deel zelfs beter te worden. Ik gaf ‘Texel’ en ‘Vlieland’ vijf (van de vijf) sterren, maar geef ‘Terschelling’ er het liefste zes: het is op dit moment mijn absolute favoriet!

Meer recensies van wat Maaike leest