De verhaallijn is vermakelijk maar tevens ook informatief en laat je op een niet al te zware manier het leven in oorlogstijden zien!

Het verhaal
Engeland, 2019. Tori, oftewel Victoria, is ongelukkig en besluit haar man Duncan te verlaten. Ze weet niet hoe verder echter weet ze na het overlijden van haar oma wat ze het allerliefste wilt: ze reist naar het Italiaanse Florence waar ze oude jeugdherinneringen, die ze samen met haar oma maakte, wilt herbeleven. Eenmaal in Florence stuit ze op een volgend probleem: ze vindt geen inspiratie meer voor haar boek over de ‘lady in de Highlands’. Tot dat ene moment waarop ze erachter komt dat de geschiedenis van haar oma de moeite van het delen waard is…
Florence, 1944. De 14-jarige Stella is stiekem lid van het verzet en zet zich tijdens de Tweede Wereldoorlog in voor de Partizanen d.m.v. het rondbrengen van medicijnen en wapens. Thuis heeft ze het echter niet makkelijk, haar ouders zien alleen haar oudere broer Achille staan. Wanneer de oorlog in 1945 voorbij is, slaat ze nieuwe wegen in die haar toekomst een andere wending geven.
Onverwacht kruisen de levens van de twee vrouwen elkaar en lijkt alles op zijn plek te vallen.

Is het een aanrader?
De titel en cover van het boek trekken meteen de aandacht. Het prachtige Toscaanse landschap, de korte introductie met een historische tintje en het feit dat het een roman is, zijn voor mij allemaal facetten voor een goed boek en hierin stelde auteur Kat Devereaux zeker niet teleur. Kat heeft een prettige schrijfstijl en de afwisseling in perspectief, heden/verleden maakten het verhaal alleen maar sterker. Je leert hoofdpersonages Tori en Stella goed kennen, beiden maken ze een mooie ontwikkeling door gedurende het verhaal.
Vorige maand verbleven wij in Toscane en de auteur heeft deze omgeving op een mooie manier in het verhaal verwerkt: je ziet meteen Florence en de Toscaanse heuvels voor je. De verhaallijn is vermakelijk maar tevens ook informatief en laat je op een niet al te zware manier het leven in oorlogstijden zien. Alhoewel het tempo niet altijd even passend is, op het ene moment te traag en op het andere moment juist te hoog, word je richting het plot totaal verrast met een onverwachte wending. 'Terug naar Toscane’ is zeker de moeite van het lezen waard.

Meer recensies van wat Maaike leest