Auteur Susan Muskee weet je wederom vanaf bladzijde 1 het verhaal in te slepen en ik las ‘Vlieland’ dan ook vrijwel in een keer uit!

wat Maaike leest 21 augustus 2024
Het verhaal
Nora is schrijver en haar debuut ‘Hart van goud’ werd een bestseller. Lezers en literair agent Ellie kijken dan ook zeer uit naar een vervolg..
Dat vervolg laat echter al een tijdje op zich wachten, Nora’s inspiratie is ver te zoeken… Nora hoopt op Waddeneiland Vlieland een einde te maken aan haar schrijversblok en na vijf weken een nieuw verhaal op papier te hebben staan..
Tijdens een vroege ochtendwandeling stuit ze op een bijzondere ring: helpt het universum haar en is dit de weg naar nieuwe inspiratie? Al snel vindt ze de kleinzoon, scenarioschrijver Hidde, van de vrouw die de ring jarenlang gedragen heeft. Ze hebben meteen een klik, lukt het Nora om zich te focussen op haar nieuwste boek of is de afleiding van de charmante Hidde te groot?

Is het een aanrader?
De cover van het boek is vrolijk, zomers, laat belangrijke elementen van Vlieland zien en sluit perfect aan bij het eerste deel van de serie: ‘Texel’. Auteur Susan Muskee weet je wederom vanaf bladzijde 1 het verhaal in te slepen en ik las ‘Vlieland’ dan ook vrijwel in een keer uit. De Waddeneilanden, vrouwen Cor & Marie en de liefde lijken een rode draad door de gehele serie te vormen. ‘Vlieland’ vertelt een heel ander verhaal dan ‘Texel’ waardoor de boeken goed los van elkaar te lezen zijn, het geen moment saai wordt en het ’niet steeds van hetzelfde’ voelt. De elementen die de rode draad vormen zorgen voor een zekere verbinding en laten je steeds ‘aha momenten’ beleven. Er worden zelfs kleine verwijzingen gemaakt naar eerdere werken van Susan, zoals Claudette uit ‘Nooit meer hetzelfde’. Het plaatje wordt hiermee compleet gemaakt en je ervaart dat alles zeer goed doordacht is.
Hoofdpersonages Nora en Hidde komen echt tot leven, je beleeft alle gebeurtenissen sámen met hen en je wordt onderdeel van hun reis. Een leuke extra bijkomstigheid is het feit dat je door het beroep van hoofdpersonage Nora een kijkje in het leven van een auteur krijgt, je ervaart hoe een schrijfproces in zijn werk gaat. Daarnaast word je tijdens het lezen verblijd met feitjes over het Waddeneiland Vlieland, informatie die voor mij wederom nieuw is. Ik kijk er dan ook naar uit om meer te lezen en leren over het volgende eiland, op naar Terschelling!

"Het leven is te kort om in het verleden te blijven hangen."

Meer recensies van wat Maaike leest