Een zee van ruimte

Wemmie 16 juni 2024
Dit debuut van Lara Billie Rense is een uiterst toegankelijke roman, wat ons meeneemt in de strijd die Lara Billie Rense heeft gevoerd om “thuis” te komen bij diens identiteit. Die neemt ons mee in de wereld van queers, genderidentiteit, geen man en geen vrouw of non binair. Het hele boek wordt aangevuld met bespiegelingen uit de natuur, citaten uit de geschiedenis en psychologie en citaten van andere mensen die Lara Billie zijn voorgegaan in hun proces.
Op een gegeven moment vond ik deze bespiegelingen iets te veel van het goede. Het verhaal van Lara Billie Rense is krachtig genoeg van zichzelf en heeft dat allemaal niet nodig.
Regelmatig heb ik tussendoor dingen opgezocht omdat er voor mij soms nieuwe begrippen te lezen waren. Het blijkt dat we door starre mensbeelden en vastgeroeste oude patronen weinig begrip kunnen opbrengen voor mensen die niet voldoen aan een zogenaamd ideaal plaatje. De omgeving koestert eveneens bepaalde verwachtingen.
In mijn omgeving zie ik mensen worstelen met hun identiteit en wat is het dan fijn dat er op zo’n prettige manier over geschreven wordt door Lara Billie.
Een boek met veel impact waarin er ook verslag wordt gedaan van de gedeeltelijke transitie en wat dit mentaal vroeg van Lara Billie.
Voor ons als buitenstaander een wijze les hoe we vastzitten in patronen maar die we gelukkig kunnen doorbreken. Het heeft mij meer inzicht gegeven en hier met een open blik naar te kijken.
Een verhaal dat hopelijk gaat zorgen voor meer begrip van de buitenwereld.
Atlas Contact wil ik bedanken voor het mogen lezen van deze prachtige roman voor mijn eerlijke mening. En Lara Billie Rense bedank ik eveneens voor diens intieme reflecties op diens intensieve zoektocht.

Meer recensies van Wemmie