Historische magie

Wendy Hogendoorn 18 januari 2022
Maria word in het oude, koude Engeland achtergelaten in het bos. Hanna Owens vind haar en neemt haar in huis. Zij voed haar op als zijnde haar eigen dochter. Hanna weet heel veel van kruiden en genezen, wat ook wel de ‘Naamloze Kunst’ word genoemd.
Maria krijgt in haar jonge jaren veel te leren en te zien wat haar op jonge leeftijd al een volwassen vrouw maakt.
Door onvoorziene veranderingen word ze genoodzaakt te vertrekken uit Engeland. Wanneer ze op een andere plek in de wereld zwanger raakt van een man die niet meer terug is gekomen, besluit ze hem te volgen naar een andere plek.
Deze reis en de nieuwe bestemming zorgen voor een nog grotere groei en ontwikkeling als jonge vrouw en als mens.

Alice Hoffman neemt ons mee naar het begin van de Owens saga. Hier is waar de ‘vloek’ is ontstaan die de Owens in welke generatie dan ook, plaagt. We leren Maria kennen als een klein meisje wat door de gruwelen die ze meemaakt gedwongen jong volwassen word. Elk onderdeel van haar reis helpt haar te groeien, als mens en als ‘heks’. Ze krijgt op jonge leeftijd ook al te maken met liefde, al weet ze dan nog niet wat liefde is.
Haar reis lijd haar naar Salem, waar ze in die tijd niet gek waren op mensen die anders waren. Buiten de regeltjes en paden liepen. En net de dingen anders deden dan gewenst/verwacht was. Naast haar grote persoonlijkheid, zorgde dit voor botsingen in de gemeenschap.
Wanneer ze Salem verlaat en ze haar dochter gaat zoeken krijgen we een andere kant te zien van Maria.
De schrijfster heeft een vlotte schrijfstijl en heeft duidelijk haar huiswerk gedaan betreffende de historische feiten die in het verhaal verwerkt zijn. Helaas schiet ze hier met name in het laatste stuk erg mee door en vervalt zo regelmatig in herhaling en in infodumps die niet nodig of noodzakelijk zijn voor het verhaal. Dit zorgt ervoor dat bepaalde stukken in het verhaal stroef en trager verlopen.
De karakters zijn wat oppervlakkig geschreven. Je krijgt als lezer niet écht goed de essentie van een karakter mee en daardoor blijven ze niet heel lang hangen. Dat is jammer. Wat wel heel fijn is, is dat we nu het beginverhaal kennen. Al kreeg ik persoonlijk het gevoel dat dit vooral geschreven is, omdat er zoveel mensen om stonden te springen en om vroegen.

Meer recensies van Wendy Hogendoorn