Lezersgenot zonder enig wolkje aan de lucht

Wendy 29 september 2024 Hebban Team
De Antwerpse schrijver Johnny Bollé schreef reeds onder het pseudoniem Aster Borg de feelgood Dansen tussen de wilde rozen. De auteur is vooral bekend door zijn thrillers, met zijn boek Alsof ik nooit heb bestaan heeft hij de VN thrillerprijs 2023 gewonnen. Met zijn historische romans (trilogie) Waar de mist niet kan komen slaagt hij een nieuwe weg in. Het boek Lily is het eerste deel van de trilogie, de titel dekt het verhaal want we volgen het pad van dit moedig personage. De trilogie leefde al reeds in het hoofd van de auteur en dat merk je als lezer. Een duidelijk en boeiend verhaal ontvouwt zich terwijl je leest. Don’t judge a book by it’s cover, toch de cover is een echt plaatje. Een prachtige hardcover met binnenin mooie foto's.

New York 1928: Lily leeft een mooi leven samen met haar ouders in de goede buurt Chelsea. Ze is verloofd met Raymond en haar ambities reiken ver. Lily houdt van lekker eten voorschotelen. Wanneer er een job vrijkomt in de keuken van het beroemde hotel Waldorf-Astoria pakt ze deze kans met beide handen vast. Haar leven komt in een stroomversnelling als ze haar plek vindt in de keuken bij de maître Oscar Tschirky. Alles loopt op rozen. De beurskrach van 1929 brengen de eerste barsten in het leven van Lily. Barsten die wonden veroorzaken in het zorgeloze leven van de jonge Lily.

De pen van Aster Borg zet een verhaal neer waar je als lezer de ogen niet droog houdt. Het moedige personage Lily weet op de juist knop te drukken, waardoor emoties van medelijden en bewondering de overhand nemen. Lily krijgt haar ruimte in het verhaal, toch weten de bijfiguren het leven van het meisje te bepalen. Bijfiguren zoals Ginger die de nieuwsgierigheid van de lezer weet te prikkelen. Elk karakter vindt zijn plek en heeft een invloed op de jonge Lily. Heel wat gevoelige thema’s passeren doorheen het verhaal, deze zetten hun sporen in het plot. Je wordt meegezogen in de tijdsgeest. Een groot applaus voor de schrijver voor de juiste weerspiegeling en geschiedkundige weetjes. Feit en fictie blijven in balans, maar ook een opbouwende spanning wordt opgedreven in dit verhaal. Schrijven is een leerschool en dat bewijst dit eerste deel Lily, ervaring spat van de bladzijden. De nieuwe weg van de auteur is ééntje waar de mist niet kan komen, maar lezersgenot zonder enig wolkje aan de lucht.

Meer recensies van Wendy