Ontroerend verhaal van mijn favoriete personages

Wendy 24 september 2024 Hebban Team
De Pulitzer-prijswinnares Elizabeth Strout is bekend om het neerzetten van sterke karakters zoals Olive Kitteridge en Lucy Barton. De lezer is al menig keer in de levens van deze twee excentrieke vrouwen gestapt. Nu doet de auteur iets heel bijzonder, ze verenigt de beide vrouwen in een ontroerende verhaal. Naast de twee dames brengt de schrijfster Bob Burges weer tot leven. Een advocaat die voor het eerst verscheen in haar roman The Burgess Boy (2013). Het boek is zeker apart leesbaar door de kleine anekdotes die door het plot lopen.

*Advocaat Bob Burgess gaat meermaals wandelen met de ravissante schrijfster Lucy Barton. Tijdens hun wandelingen hebben ze diepgaande gesprekken over emoties en levenskeuzes. Hun leven is niet altijd simpel geweest door bepaalde levenskeuzes. Op een mooie oktoberdag heeft de 90-jarige Olive Kitteridge een goed idee. Ze heeft een prachtig verhaal voor schrijfster Lucy Barton. In het seniorenflatje van Olive leren beide vrouwen elkaar kennen. Hieruit groeien verhaal-bezoekjes. Vertellingen over mensen, liefde en vooral over het leven. Wanneer Bob verstrikt geraakt in een moordzaak, blijven verhalen verder kabbelen doorheen de seizoenen in hun dorpje Crosby.

Elizabeth Strout zet met Vertel me alles een staaltje schrijfwerk en opbouw neer. Ze weet verschillende verhalen te verweven met een scala aan diverse thema’s en toch dekt de titel de volledige lading van het boek. Vertellingen van levensverhalen is hier de rode draad. De schrijfster is een kei in het maken van ‘echte’ mensen die wel eens foute levensbeslissingen nemen. Of zoals het hoofdpersonage Lucy Barton zegt: ‘we staan allemaal op drijfzand, we kunnen anderen nooit écht kennen.’

Het boek heeft met momenten een filosofische insteek, waardoor niet alles kant en klaar wordt voorgekauwd. Heerlijk om een eigen inbreng en herkenning te hebben als lezer. Het plot bevat 23 personages en toch is de opbouw weer zeer intelligent. Geen paniek, je loopt als lezer niet verloren. Elk stuk start met de wondermooie beschrijving van de maand en zo ben je al snel een wandeling van een jaar door het dorp Crosby aan het maken. Vertel me alles is een boek waar je de laatste bladzijde niet van wil omdraaien. Afscheid nemen van het boek gaat gepaard met een flinke portie lezersverdriet.

Meer recensies van Wendy