Goede uitgewerkte bouwstenen!

Wendy 19 september 2024 Hebban Team
Jelle Dehaes is naast auteur ook leerkracht zedenleer en filosofie in de kunsthumaniora. Zelf wil hij bij zijn leerlingen via filosofie en kunst ethische vraagstukken aankaarten. In zijn debuut Wij zijn de optimisten weet hij filosofie, roman en thriller te verweven tot een verhaal. Hij gebruikt hier originele insteken die je als lezer weet te verrassen. Doorheen het plot worden feit en fictie als een draad verbonden, waardoor de auteur geschiedkundige weetjes, filosofie en kunst tot bij de lezer brengt.

*Na een gebroken relatie worstelt forensische fotograaf Victor Sagal met het leven. Wanneer hij enkele moorden voor zijn lens krijgt, wordt hij overvallen door de filosofische oneliners die bij de slachtoffers liggen. Afstoot en aantrek naar het leven en mensen overheersen deels zijn leven en kunnen. Als dan ook zijn vader verdwijnt, start hij zijn eigen onderzoek in filosofische teksten.

Lezers die geen interesse of een onkunde bezitten in de filosofie gaan in dit verhaal toch hun gading vinden. Het plot wisselt zich hier af met met filosofische uitwerkingen. Je wordt gedreven door de spanning met een sinistere ontknoping. Een ontknoping rond het belangrijke thema ‘eigen wilsbeschikking’. Het verhaal zal menig gesprekken losmaken. De deining van het verhaal weet lezers mee te nemen, toch blijf je hier en daar stilstaan bij bepaalde citaten.

Het besef van onze eindigheid geeft ons leven vorm, doet ons beter begrijpen wat het betekent mens te zijn. Het schudt ons wakker, het schopt ons geweten. De dood doet leven. En toch lopen we ervan weg.

Het volledig uitgediept hoofdpersonage Victor is neergezet als een jongeman waar een soort donkerte overheen hangt, toch zalft de schrijfpen het geheel met humor en sarcasme. Humor en sarcasme houden het leven luchtig en hier doet de auteur duchtig aan mee. De tijdsgeest (einde van het millennium) wordt herkenbaar gemaakt door het gebruik van bepaalde elementen. De bouwstenen van Dehaes worden goed uitgewerkt, net zoals de excentrieke bijfiguren die elk hun plek krijgen. Een plek die belangrijk is voor het verdere verloop van het verhaal. Wij zijn de optimisten is een debuut dat verdient om in de schijnwerpers te staan door een goed opgebouwd verhaallijn en originaliteit van het plot.
Wij zijn de optimisten is een goed boek om te bespreken, komt zeker tot zijn recht binnen een leesclub.

Meer recensies van Wendy