Is kamperen wel veilig?

Het eerste boek van de crimecompagnie club is Campinggasten van Liz Ouwens. Vandaag is het mijn beurt in de blogtour.

Als Sander een camping erft van zijn oom gaat hij hier sameney met Lina wonen. Hij wordt helemaal opgeslokt door de camping. Lina voelt zich alleen. Haar minnaar  Pepijn is samen met zijn partner,  Annick een seizoens gast.

De cover intrigeerd en het lijkt alsof deze elementen de hoofdrol spelen. Dit is gedeeltelijk waar. De caravan is een locatie waar zich dingen afspelen. Een hoofdrol wil ik dit niet noemen. De cover past niet zo goed bij het verhaal en zit de lezer bij de start op het verkeerde been.

De camping en haar gasten worden goed beschreven in het verhaal. Het campingleven komt niet of nauwelijks aanbod. Voor Lina is het leven op de camping saai. Sander is vooral druk met het runnen van een onderneming. Dit verhaal had elke setting of het runnen van elke onderneming kunnen zijn. Persoonlijk had ik meer verwacht van het camping verhaal omdat dit zo prominent op de cover staat.

De korte hoofdstukken lezen vlot. De wisseling van perspectief brengt spanning. De hoofdstukken hebben de naam van het personage van waaruit vertelt wordt. Door dit af te wisselen gaat de spanning omhoog.

Het plot is dun en eenvoudig. Enkele keuze’s zijn ongeloofwaardig en verklappen te snel welke richting het einde opgaat. Er hadden meer lagen in de personages gemogen. De spanning blijft wel hoog omdat Liz ervoor kiest van perspectief te blijven wisselen tot het einde van het boek.

Campinggasten krijgt van mij 3 sterren

Meer recensies van Wendy van Lierop