origineel en indrukwekkend thema

Ze zei dat ze hen probeerde te helpen …..
Maar ze loog……

Op Dag Een wordt in het slaperige stadje Stonesmere een toneelopvoering ruw verstuurd. Deze dag is een wendag voor de nieuwe leerlingen. Vanaf dit moment is het de dag waarop een schoolschutting heeft plaatsgevonden.
De moeder van Marty, Ava, is een van de slachtoffers en Marty zal met dit feit moeten leren leven. Ze speelt zelf ook een belangrijke rol. Wat is waar van wat ze beweert?

Dit drama trekt complotdenkers aan. Een van deze personen is Leo. Hij heeft korte tijd in het stadje gewoond. Hij gaat helemaal mee in het feit dat het drama verzonnen is en nooit heeft plaatsgevonden.

Het thema is heftig en komt echt binnen. Dit geldt zowel voor de schoolschutting als voor het ontkennen hiervan. Ik miste wel een spanningsboog in het verhaal. Dit kwam ook doordat het duidelijk was dat Marty niet helemaal eerlijk was. Deze info op de cover en ik het eerste gedeelte van het boek maakte dat de spanning kleiner werd.

Abigail Dean is er wel een geslaagd een thriller met meerdere lagen neer te zetten. De emoties van de personages komen goed naar voren. Ook hoe iedereen op zijn of haar eigen manier omgaat met verlies en verdriet. Daarnaast greep het mij erg aan hoe complotdenkers zijn. Het is voor mij niet te begrijpen dat je kan denken dat een schoolschutting verzonnen is.

Al met al was ‘Dag Een’ een fijne leeservaring met boeiende personages. Door het ontbreken van de spanning kon ik het boek makkelijk weg leggen. Het verhaal blijft heel erg hangen. Dit komt denk ik vooral door het thema.
Ik ga ‘Dag Een’ 3 sterren en dit komt vooral omdat ik het meer een spannende roman vind dan een echte thriller.

Meer recensies van Wendy van Lierop