Lezersrecensie
Sterk debuut die menig lezer omver zal blazen. 4,5*
Tina N. Martin (1980) woont in het Noord-Zweedse Boden, aan de grens met Finland. Ook haar thrillerserie over rechercheur Idun Lind, waarvan Het appelmeisje het eerste deel is, speelt zich daar af. Inmiddels kan de auteur van haar schrijven leven, maar ze heeft ervoor gekozen ook als docent te blijven werken.
'Ze zal hier nooit weg kunnen komen. Niemand komt haar redden, want wie weet dat ze hier is? Het is afgelopen. In deze donkere ruimte, met die sterke houtgeur, zal ze doodgaan.'
Vidar Vendel is gelukkig getrouwd met Eva. Als hij thuiskomt merkt hij dat de voordeur niet op slot is. Vreemd, want dan zou Eva al thuis zijn, maar ze moest toch overwerken. Eenmaal binnen wacht hem een verschrikkelijk iets. Er hangt een vrouw aan het plafond - zijn vrouw - dood. Zo start het verhaal en ook de zaak voor Idun Lind, haar vaste partner Calle Brandt en de rest van het team. Een complexe zaak waarbij ze voor vele verrassingen komen te staan.
Het appelmeisje is het eerste deel met hoofdpersonage Idun Lind en dit boek staat gelijk als een huis. Bijvoorbeeld alleen al door de uitwerking van de personages, deze is zodanig dat je als lezer gelijk samen met ze oploopt. Niet alleen door het onderzoek dat Idun en Calle gestart zijn, maar ook door hun persoonlijke issues. Al laten ze nu nog niet meteen het achterste van hun tong zien, maar het vertrouwen is er dat ze in een volgend deel meer laten zien en zich meer ontwikkelen. Het verhaal speelt zich af in het heden en verleden en deze verhaallijnen laat de auteur heel kunstig in elkaar vloeien. Een verhaallijn waar het draait om een sekte is indrukwekkend, alles wat er gebeurt wordt realistisch beschreven. En dan is er ook het besef dat dit echt voorkomt en dat mensen zich laten indoctrineren. De reden waarom is soms zelf meer dan begrijpelijk, en dat heeft de auteur ook heel krachtig neergezet. Het onderzoek naar de moord op Eva loopt soms wat stroef en dan is er de vraag wat de Bijbelcitaten te betekenen hebben. Daarnaast zijn er meerdere gebeurtenissen waarbij de vragen zich alleen maar opstapelen.
Martin heeft een fijne enerverende schrijfstijl, maar ook heel filmisch. Met haar verteltrant weet ze een beangstigend en unheimisch gevoel op te wekken. De lezer wordt niet echt gespaard, er komen wel wat gruwelijke scènes in het boek voor, en moet dus best wel tegen een stootje kunnen. De schrijfstijl is gedetailleerd maar tevens onderhoudend waardoor de vele details het tempo niet beïnvloeden. Een thriller die moeilijk is weg te leggen en voortdurend de uitdaging geeft om door te lezen. Personages die meteen een vaste plek weten te veroveren en de hoopvolle verwachting geven snel meer van ze te horen. Of dit dé thriller van het jaar wordt is nog te vroeg om te zeggen, maar een nominatie is zeker al verdiend. Want dit is wel een thriller voor de echte doorgewinterde thrillerfan. Duister, beangstigend, soms gruwelijk en het psychologisch spel dat er wordt gespeeld laat een groot schrijftalent zien.
Het appelmeisje is een fascinerende scandithriller waarbij alles van begin tot eind klopt. Sterk debuut die menig lezer omver zal blazen.
Deze recensie is eerder gepubliceerd op Vrouwenthrillers.nl, met dank aan A.W. Bruna Uitgevers voor het vooruitleesexemplaar.
'Ze zal hier nooit weg kunnen komen. Niemand komt haar redden, want wie weet dat ze hier is? Het is afgelopen. In deze donkere ruimte, met die sterke houtgeur, zal ze doodgaan.'
Vidar Vendel is gelukkig getrouwd met Eva. Als hij thuiskomt merkt hij dat de voordeur niet op slot is. Vreemd, want dan zou Eva al thuis zijn, maar ze moest toch overwerken. Eenmaal binnen wacht hem een verschrikkelijk iets. Er hangt een vrouw aan het plafond - zijn vrouw - dood. Zo start het verhaal en ook de zaak voor Idun Lind, haar vaste partner Calle Brandt en de rest van het team. Een complexe zaak waarbij ze voor vele verrassingen komen te staan.
Het appelmeisje is het eerste deel met hoofdpersonage Idun Lind en dit boek staat gelijk als een huis. Bijvoorbeeld alleen al door de uitwerking van de personages, deze is zodanig dat je als lezer gelijk samen met ze oploopt. Niet alleen door het onderzoek dat Idun en Calle gestart zijn, maar ook door hun persoonlijke issues. Al laten ze nu nog niet meteen het achterste van hun tong zien, maar het vertrouwen is er dat ze in een volgend deel meer laten zien en zich meer ontwikkelen. Het verhaal speelt zich af in het heden en verleden en deze verhaallijnen laat de auteur heel kunstig in elkaar vloeien. Een verhaallijn waar het draait om een sekte is indrukwekkend, alles wat er gebeurt wordt realistisch beschreven. En dan is er ook het besef dat dit echt voorkomt en dat mensen zich laten indoctrineren. De reden waarom is soms zelf meer dan begrijpelijk, en dat heeft de auteur ook heel krachtig neergezet. Het onderzoek naar de moord op Eva loopt soms wat stroef en dan is er de vraag wat de Bijbelcitaten te betekenen hebben. Daarnaast zijn er meerdere gebeurtenissen waarbij de vragen zich alleen maar opstapelen.
Martin heeft een fijne enerverende schrijfstijl, maar ook heel filmisch. Met haar verteltrant weet ze een beangstigend en unheimisch gevoel op te wekken. De lezer wordt niet echt gespaard, er komen wel wat gruwelijke scènes in het boek voor, en moet dus best wel tegen een stootje kunnen. De schrijfstijl is gedetailleerd maar tevens onderhoudend waardoor de vele details het tempo niet beïnvloeden. Een thriller die moeilijk is weg te leggen en voortdurend de uitdaging geeft om door te lezen. Personages die meteen een vaste plek weten te veroveren en de hoopvolle verwachting geven snel meer van ze te horen. Of dit dé thriller van het jaar wordt is nog te vroeg om te zeggen, maar een nominatie is zeker al verdiend. Want dit is wel een thriller voor de echte doorgewinterde thrillerfan. Duister, beangstigend, soms gruwelijk en het psychologisch spel dat er wordt gespeeld laat een groot schrijftalent zien.
Het appelmeisje is een fascinerende scandithriller waarbij alles van begin tot eind klopt. Sterk debuut die menig lezer omver zal blazen.
Deze recensie is eerder gepubliceerd op Vrouwenthrillers.nl, met dank aan A.W. Bruna Uitgevers voor het vooruitleesexemplaar.
1
Reageer op deze recensie