Deze historische roman is het perfecte bewijs van talent en veelzijdigheid.

Wendy Wenning 03 oktober 2024
Aster Borg is het pseudoniem van Johnny Bollé, bekend om zijn spannende thrillers. Onder het pseudoniem Aster Borg schreef de auteur eerder de feelgood novelle Dansen tussen de wilde rozen. Lily is het eerste deel van de trilogie Waar de mist niet kan komen en is een historische roman.

Het is 1928 en de twintigjarige Lily Appleton woont samen met haar welgestelde ouders in Chelsea, New York. Ze heeft haar droombaan in het wereldberoemde Waldorf-Astoria, het meest prestigieuze hotel van die tijd, een leuke verloofde en haar toekomst ziet er veelbelovend uit. Maar dan is er de beurskrach van 1929 en de Grote Depressie slaat toe. Een wereldwijde economische crisis die begint in de Verenigde Staten en die zich later verspreidt naar andere landen. Tijdens de crisisjaren is er sprake van een enorme werkloosheid, armoede en honger. De vele tegenslagen brengen Lily en haar ouders aan de rand van de afgrond. Met moeite weet Lily zich staande te houden, tot ze wordt ingehaald door haar verleden …

Het boek Lily start met een proloog die zich afspeelt in Brooklyn 1912. Een belangrijke proloog, maar toch verdwijnt deze al snel naar de achtergrond. Vanaf hier gaat het verhaal naar het jaar 1980, waar Lily in gesprek is met de denkbeeldige journaliste Amandine en met haar kijkt ze terug naar haar leven. Een bewogen leven en de wijze van vertellen voelt alsof Lily zich rechtstreeks tot de lezer richt. Een open persoonlijkheid, en de lezer maakt uitgebreid kennis met haar. Aster Borg zet een zeer sympathiek personage neer die door iedereen aardig zal worden gevonden.

‘Ik heb zelf een denkbeeldige reporter gecreëerd om mijn lange, eenzame dagen draaglijker te maken. Ik heb geen toekomst meer, alleen een verleden en als ik dat ben vergeten, wat voor zin heeft het dan allemaal gehad?

Middels meerdere verhaallijnen neemt Aster Borg de lezer mee in een enerverend verhaal. Wisselend in de tijd – wat elke keer goed staat aangegeven – en een filmische schrijfstijl die intens laat genieten. Een verteltrant die bijna alles zelf laat beleven en een voorstelling geeft alsof het zich op het witte doek afspeelt. Een voorstelling waarbij veel emoties als het ware van het doek afspatten. Juist door het enerverende verdwijnt de proloog geruime tijd naar de achtergrond. Het is dus niet als kritiek bedoelt, maar omdat men volledig meegesleept wordt door alles wat erna wordt verteld is de proloog even onzichtbaar. Tot men langzaam aan het einde komt van dit deel en dan weer herinnert wordt aan de start van dit boek. Lily is een verhaal dat van begin tot eind weet te onderhouden en die na de laatste bladzijde de nieuwsgierigheid alleen maar groter heeft gemaakt. Dit roept de hoop op dat er niet te lang gewacht gaat worden met het uitbrengen van het tweede en derde deel. Een aanrader voor de lezers van bijvoorbeeld Corina Bomann en Katarina Widholm.

Deze historische roman is het perfecte bewijs van talent en veelzijdigheid.

Meer recensies van Wendy Wenning