Dit maakt dat je de hele serie wil lezen

WendyBlogt 10 september 2024
Ik had me heel enthousiast aangemeld voor de leesclub, waarin de eerste twee delen uit de serie Washington Poe en Tilly Bradshaw ging lezen. Toen ik ging lezen waar het eerste deel over ging snapte ik ook meteen waarom ik het boek niet uit mezelf had opgepakt.

Omdat ik wat ging zoeken over de serie kwam ik erachter dat Zwarte zomer eerder verschenen is dan deel 1 Brandoffer. Hierdoor is het een prequel, in dit deel leer je Poe en Bradshaw pas echt goed kennen en kom je ook veel over hun achtergrond te weten.

Bradshaw werkt als analist bij de SCAS, een afdeling van de National Crime Agency, hij ontdekt dat er twee woorden zijn gekerfd in de verkoolde resten van een lichaam. Deze vondst leidt ertoe dat de directeur van de SCAS besluit Poe in te schakelen, ondanks dat hij geschorst is vanwege een intern onderzoek. Op de overblijfselen van dit derde slachtoffer van een seriemoordenaar staat namelijk Poe’s naam. Zijn schorsing wordt opgeheven en hij voegt zich samen met Bradshaw bij het onderzoeksteam. Al snel ontdekken ze dat er meer speelt dan alleen de brute moorden waarbij mannen levend worden verbrand.

Craven neemt je als lezer mee naar het moment waarop een van de mannen in brand wordt gestoken. Hij beschrijft erg uitgebreid wat er gebeurt en laat hierbij niks aan de verbeelding over. Het is erg aangrijpend en op een manier ook misselijkmakend om te lezen. Het is zo beelden geschreven dat de angst en pijn van het slachtoffer voelbaar is, alsof je zelf naast hem staat. Je maakt kennis met Tilly Bradshaw en Washington Poe. Bradshaw is een eenzame figuur, streng beschermd opgegroeid, terwijl Poe een koppige man is met een verleden en een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Ondanks hun tegenstrijdige persoonlijkheden vormen ze samen een fascinerend duo. Eerder zei ik al dat in het verhaal lugubere dingen erg beeldend beschreven zijn, maar er zijn ook momenten dat er humor in het verhaal naar boven komt.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Poe, hierdoor leer je hem ook erg goed kennen. Waar het boek meteen erg heftig begint, wordt het wat rustiger als je de hoofdpersonages leert kennen. Ook krijg je meer informatie over de eerdere moorden. Als Poe en Bradshaw besluiten om de politie van Cumbria te helpen bij het oplossen van de zaak, begint het verhaal pas echt. Tijdens het lezen voelt het alsof je onderdeel uitmaakt van het onderzoek, waardoor de spanning toeneemt. In het verhaal gebeuren veel onverwachte dingen. Tijdens het lezen krijg je al een sterk vermoeden wie de dader is.

Dit boek is een erg goed eerste deel van een serie. Het is een spannende thriller met lugubere momenten erin. Poe en Tilly zijn een goed duo waar ik zeker meer van wil lezen. Zeker een aanrader van een serie

Meer recensies van WendyBlogt