Geweldige novelle in het thema van Castlefest

WendyBlogt 23 juli 2024
Dit boek is een nieuwe uitbreiding van de Kluitman novelles. Ik moet toegeven dat ik wat bevooroordeeld aan dit boek begon. Voor het weekend zag ik op Instagram een recensie voorbij komen waarin een boek volledig onderuit gehaald werd. Nadat ik alles gelezen heb was ik benieuwd over welk boek het ging, en dat bleek dus Offer te zijn. Ik heb toen besloten om het boek maandag te lezen. En ik kan zeggen 100 mensen 100 smaken, niets wat in de recensie die ik gelezen had heb ik zo ervaren. Ik vond het weer een geweldig verhaal om te lezen.

In dit verhaal wordt je meegenomen naar Castlefest, voor vele misschien bekend als fantasy evenement. Schrijver Jeroen Windmeijer heeft het evenement als leidraad in zijn verhaal gebruikt, maar alles wat erin het verhaal gebeurt is louter voortgekomen uit zijn fantasie en is geen schets van de werkelijkheid. Blijkbaar is zo'n disclaimer nodig als je een verhaal over een bestaand evenement schrijft.

Sterre, Luna, Marcel en Kristian gaan naar het evenement en worden er meegenomen naar vroeger in de tijd dat er nog vikingen waren, het heel normaal was dat vrouwen naar hun man luisterde en heksen op de brandstapel gingen. De personages van Luna, Sterre, Marcel en Kristian zijn erg goed neergezet en hebben karakters waarin de lezers misschien wel wat van zichzelf terug zien. Ze zijn klasgenoten en de meiden zijn vriendinnen van elkaar.

In het verhaal komen dingen van vroeger weer terug in de tijd waarin wij leven, zo heb je nu Andrew Tate, die ook in het verhaal voorkomt. Het is een verhaal wat erg fijn leest, de sfeer van het festival die wordt neergezet is ook echt te voelen als je aan het lezen bent. Het is met veel details geschreven dus je kunt het verhaal als film in je hoofd afspelen. In het verhaal komen verschillende thema's aan bod, vriendschap, geloof, verliefdheid en rituelen die vanuit oudsher worden uitgevoerd. In het verhaal komt een aantal malen naar voren dat vrouwen naar mannen moeten luisteren, mannen de kost moeten verdienen enzovoorts. Voor het verhaal is dat iets wat er helemaal bij past. Als Luna vermist wordt dan wordt de spanning opgevoerd en is ook echt de samenhorigheid van de bezoekers voelbaar.

Offer is het eerste Young Adult verhaal van Jeroen Windmeijer en is geschreven voor 15+. Het is een kort en leuk fantasy verhaal wat jongeren motiveert om te gaan lezen.

Meer recensies van WendyBlogt