Intrigerend maar niet overtuigend

wendyvd 04 april 2024
Dit boek kon me maar matig bekoren. Het eerste hoofdstuk, over Jan Brokkens moeder en zijn broers in een Japans kamp, was nochtans veelbelovend. Je krijgt een inkijkje in hun (over-)leven daar. Het tweede deel gaat over het kamp waar zijn vader gezeten heeft, en een aantal schilders die daar ook waren. Het derde deel gaat dan weer over de tijd na de oorlog.
Met elk deel verloor Jan Brokken me een beetje. Hij heeft enorm veel onderzoek gedaan, alles uitgespit, voor zover mogelijk, maar soms was het iets te veel. Te veel verschillende personages, die ik op den duur moeilijk uit elkaar kon houden, te veel details soms ook.
Toch heeft hij een intrigerende schrijfstijl, weet hij de dingen mooi te verwoorden. Dit maakt zeker nieuwsgierig naar zijn andere boeken.

Ik heb dit boek geluisterd, wat zeker niet ideaal is, want daardoor zie je de tekeningen niet die in het boek staan, en die het een grote meerwaarde geven (ze stonden gelukkig ook in het e-book, dat ik ook heb, en waar ik speciaal voor die tekeningen doorheen gebladerd heb).

Meer recensies van wendyvd