Heftig verhaal

wendyvd 25 juni 2024
Dit boek werd me toegewezen voor de Hebban Debuutprijs 2024, en dat is de enige reden dat ik dit uitgelezen heb, want het is geen boek dat ik anders zomaar even zou vastpakken, omwille van het zware onderwerp.

Wat Jeffrey heeft meegemaakt is zonder enige twijfel verschrikkelijk, en het is goed dat hij het van zich af heeft kunnen schrijven, in de hoop er ook anderen mee te kunnen helpen.

In het eerste deel gaat hij in op het misbruik (al verwoordt hij dat op dat moment zelf nog niet zo), tot in de intiemste details. Dit kan echt heftig overkomen, en maakt het niet gemakkelijk om altijd door te lezen. Het is geen ‘fijn’ of ontspannend boek om te lezen, verre van, en het kan je echt oncomfortabel doen voelen.
In het tweede deel gaat het over de verwerking en de impact van dit misbruik, wat ik wel sterker vond.

De schrijfstijl is vlot, en alles wordt op zo’n manier beschreven dat je ook begrijpt hoe een slachtoffer zoiets kan laten gebeuren. Het is inderdaad niet zíj́n schuld.

Maar het is eigenlijk onmogelijk om hier sterren aan te geven. Dit is zo’n ontzettend persoonlijk verhaal, dat sterren de persoon zelf en wat hij heeft meegemaakt lijken te beoordelen, wat niet de bedoeling kan zijn. Het is geen fijn maar wel een dapper boek, en ik hoop dat er minstens één iemand mee geholpen wordt.

Meer recensies van wendyvd