Een absurde, gruwelijke en grappige roman

wereldgenieter 15 juli 2024
Blijf laat je eerst twijfelen, maar snel wil je verder lezen om te weten wat de hoofdrolspeelster gaat uitrichten.

Auteur
De Belgische Adeline Dieudonné woont in Brussel en werkt als auteur én actrice. Met haar eerste werk Amarula won ze meteen een Waalse prijs. Haar rauwe thriller ‘Het echte leven‘ kreeg de titel VN Thriller van het jaar.

Cover
Met de omslag krijg je zicht op bergen vanaf het meer, wat een belangrijke aanzet is in het verhaal. Idyllisch, afgelegen, beklijvend. Knap.

Het verhaal
Een vrouw heeft afgesproken met M., haar minnaar, in een afgelegen chalet aan een meer. M. gaat dagelijks zwemmen en op een dag ligt hij dood in het meer. Het hoofdpersonage besluit om M. bij haar te houden om langer bij hem te zijn. Meer nog, ze gaat met hem rondrijden in haar auto zonder te weten waar naartoe. Ondertussen haalt ze herinneringen op.

Mijn gedacht
“Ik weet niet of ik dit boek tof vind,” zeg ik tegen mijn man. “Waarom?” “Wel, omdat het gaat over een vrouw, die haar minnaar dood vindt in een meer en met zijn lijk wil blijven rondrijden.” Meteen weet ik dat het verhaal me intrigeert. Ik wil weten hoe dit absurde verhaal verdergaat.

Enorm grappige roman, waarbij Dieudonné bengelt tussen ’too much’ en ‘oh zo origineel’. Geweldig! De manier waarop ze stukjes verleden inweeft in de ‘abnormale’ reis, geeft inkijk in de complexiteit en slechtheid van de mens.

Oh ja, ik moest het begrip ‘Overton-venster’ opzoeken, alweer iets geleerd. De unieke stijl brengt zeker innovatie in de auteurswereld. Ik kijk enorm uit naar haar andere ruwe verhalen.

Une lectrice battue m’a dit: ‘je n’ai pas tué mon père, mais vous l’avez fait pour moi, merci’. Adeline Dieudonné (uit interview Le Vif)

Meer recensies van wereldgenieter