Een thriller, waarbij de DDR-muur veel levens kentert

wereldgenieter 11 juni 2024
De nomade laat je mee ontdekken hoe mensen anders (re)ageren tijdens diverse bezetters. Een thriller over moed, overlevingsdrang en aanpassingsvermogen.

Auteur
Grote buiging voor de Nederlandse Anya Niewierra. Niet enkel directeur van toeristische dienst Zuid-Limburg, ook eigenaar van een aantal vakantiewoningen, schilderes én zeer succesvolle schrijfster.

Cover
Heel waarschijnlijk een beeld van ergens in het mooie Belarus (denk ik) met diverse kleuren, donkere wolken en wat licht in de verte.

Het verhaal
De Duitse Olga Liebke maakt succesvolle documentaires, waarvoor ze de wereld rondreist én waarvoor ze ook bewust redelijk afgeschermd leeft. Op een afgelegen boerderij vindt ze rust in haar hectische leven samen met haar vader.

Als haar papa dementeert begint hij te raaskallen over het verleden, wat volledig niet klopt met hun eigenste levensverhaal. Wanneer Olga tijdens haar zoveelste vlucht een onbekende taal hoort, slaat haar innerlijke volledig tilt. Ze ontdekt thuis een document en reist haar verleden achterna.

Mijn gedacht
Een ongelooflijk scherpe én slimme thriller. Niewierra kan meesterlijk een verhaal neerzetten, en in verschillende lagen je meenemen naar een ongeziene plotwending.

De documentaireachtige geloofwaardigheid heeft de schrijfster gehaald uit de vele opzoekingen en research. Petje af! Zij kan ook de karakters erg intelligent laten groeien of ze zet je netjes op het verkeerde been.

De switch tussen de diverse tijdsperiodes geven de lezer mondjesmaat brokjes informatie, zodat je toch enorm opspringt bij het einde. Knap! De quotes geven een mooie meerwaarde.

Doden kennen geen schaamte, maar ze stinken verschrikkelijk. (Anton Tsjechov)

Meer recensies van wereldgenieter