Een lichtvoetige Miss Marple

wereldgenieter 26 juli 2024
Een mysterie in de boekhandel leest als een échte ‘whodunit’ op wijze van een jonge Miss Marple.

Auteur
De Engelse Helen Cox ademt gewoonweg boeken en films. Ze schrijft niet enkel voor een onafhankelijk film magazine, maar publiceert ook poëzie én erotische verhalen (onder een pseudoniem. Tiens!). Op haar website geeft ze freebies met gratis schrijfadvies.

Cover
Uiteraard een beeld met oude, antieke boeken, maar eerlijk gezegd vind ik de Engelse omslag met zicht op het oude, romantische stadje York (denk ik toch) meer toepasselijk.

Het verhaal
De jonge bibliothecaresse Kitt Hartley vindt een inbraak in één van haar vele boekenwinkels vreemd. Vooral omdat een lokale brigadier is geschorst wegens mishandeling van een verdachte. Kitt en haar vriendin Evie zetten al hun jonge wijsheid én al hun kennissen – zelfs een ritje in een roddelbus – in om dit mysterie op te lossen. Als er een lijk ontdekt wordt, gaan de poppen helemaal aan het dansen. Kitt blijft vooral zoeken naar de ontbrekende boeken.

Mijn gedacht
Als boekliefhebber komt je zeker aan je trekken in dit verhaal doorspekt met referenties naar ‘klassiekers’. Dat getuigt van de passie van de auteur. Cox weet je mee te laten dartelen in een ‘whodunit’. De personages flirten met een overdrijving, maar storen me zeker niet en laten me zelfs vaak grinniken. Een origineel plot met een verrassende ‘duvel uit het doosje’. Fijn om weten dat het gaat om een alleenstaande misdaadroman in een Kitt Harley serie. Mooi.

Very few of us are what we seem. (Agatha Christie)

Meer recensies van wereldgenieter