Wat een cultboek over de roaring twenties!

wereldgenieter 03 augustus 2024
Ex-vrouw neemt je mee naar New York in de jaren twintig. Losbandige, dinerende, drinkende brutaliteit. Schitterend!

Auteur
Het leven van de inmiddels al lang overleden Ursula Parrott verdient zelf een boek. Ik vermoed dat heel wat elementen uit haar eigen leven in het verhaal zijn verweven (zelfs haar uiterlijk lijkt heel erg op het hoofdpersonage). Vier keer gescheiden, een geheimgehouden kind van haar eerste man, enorm veel geld verdiend én uitgegeven, arm gestorven is op 58-jarige leeftijd. Haar boek ‘ex-vrouw’ was meteen een schandaal, een enorm succes en verfilmd als The Divorcee.

Cover
Een verrukkelijke omslag met een art nouveau portret.

Het verhaal
De man van Patricia – Peter – gaat uit zijn dak als zij haar ontrouw opbiecht, terwijl hij zelf regelmatig overspel pleegt. Hij wil scheiden, maar Patricia houdt deze boot af. Als de ‘ex-vrouw’ ontdekt ze het waanzinnig nachtleven en maakt ze plezier met haar vriendinnen. Ze werkt in een reclamebureau en verdient veel geld, dat ze meteen spendeert aan de nieuwste mode en bont, dure etentjes en vooral feesten in de jazz scene.

Op een avond ontmoet ze dé man van haar leven, maar die heeft een serieuze keerzijde. Kan ze hiermee leven?

Mijn gedacht
Als we denken dat de ‘huidige jeugd’ telkens weer ‘erger’ en losbandiger ageert dan ‘de goeie ouwe tijd’, lees dan eerst ex-vrouw. Je leert de jaren twintig kennen door de (wat autobiografische) schrijfster Ursula Parrott: veel sex en overspel, constant alcohol (noem het gerust zuipen), uitbundige en enorm veel kledij, feestvierend, ondertussen wat werken met overvloedige lunches mét alcohol, jazz clubs én veel jaloezie. Een waanzinnige tijd… voor de beau monde dan toch.

Parrott geeft je een intieme inkijk in de eerste geëmancipeerde stappen, die vrouwen hebben gezet in een mannenwereld. Prachtig geschreven met veel oog en oor voor detail, met personages, die je meteen in jouw armen sluit (of lichtjes haat), een verhaal met onverwachte 180 graden wentelingen, die je laten verbazen.

Een extra bonus krijg je met het nawoord bij de heruitgave van 1989 van haar zoon Marc over het turbulente leven van zijn moeder.

Een fantastisch komisch drama. De tweede heruitgave meer dan waard.

Marriage is like war, an experience that no adventurous would evade, and no sensible man repeat. (Ursula Parrott)

Meer recensies van wereldgenieter